Za co bierze, a za co nie odpowiedzialność wychowawca klasy? Kiedy i przez co definiuje swoją rolę lub jest w niej definiowany? Jak powinien formułować oczekiwania wobec innych? To ważne pytania dla początkującego nauczyciela, który właśnie obejmuje pierwsze w życiu wychowawstwo.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2018/9

Stając na początku września przed nową klasą, nauczyciel ma wrażenie, że patrzy na czystą, białą kartkę, która czeka, aby pomysłami i ideami nadać jej wyjątkowy wygląd. Sama pamiętam, że gdy zaczynałam pracę z dziećmi, byłam przekonana, iż wraz z rodzicami docenią, jak wspaniałe rzeczy dla nich przygotowałam, jak nowoczesne metody znalazłam i z jak wielkim entuzjazmem przychodzę na wszystkie zajęcia. Oczywiście wielu tak zrobi – doceni i pochwali. Niestety nie wszyscy. Dlaczego?
Nikt nie jest białą kartką – jest książką, w której zapisał doświadczenia, przekonania, obawy, nadzieje. I właśnie przed tym staje nauczyciel w nowej klasie – widzi kilkadziesiąt książek swoich uczniów i dwa razy tyle ich rodziców. Na pewno znajdą się wśród nich fragmenty opowiadające podobne historie i napisane zbliżonym językiem. Częściej będą to jednak historie różne, nawet sprzeczne, opowiadane różnymi językami, z odmiennymi emocjami i oczekiwaniami. Jak debiutujący wychowawca może się do tego przygotować?