Dla wielu odbiorców strona internetowa to miejsce pierwszego kontaktu z daną organizacją czy instytucją, narzędzie, które bardzo dobitnie odzwierciedla jej kondycję i jest ważnym elementem wizerunku. Jak to się dzieje, że niektóre strony są nieczytelne, niewygodne w obsłudze i odpychają szatą graficzną, a do innych powracamy z przyjemnością? Jakie warunki musi spełniać dobry serwis internetowy szkoły? Na co zwrócić uwagę, planując jego modernizację i wybierając wykonawcę?

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2018/10

Strony internetowe bywają bardzo zróżnicowane – od prostych wizytówek, pełniących jedynie funkcje informacyjne niczym elektroniczna tablica ogłoszeń, do zaawansowanych technicznie narzędzi on-line, oferujących rozbudowane usługi i usprawniających zarządzanie całą organizacją. Niezależnie od tego, na jakie rozwiązania ostatecznie się zdecydujemy, ważne, aby nasz serwis był użyteczny, czyli przyjazny użytkownikom.
Profesjonalni projektanci stron internetowych przykładają dużą wagę do tego aspektu, określając go fachowym terminem web usability. Najogólniej rzecz biorąc, jest to zestaw własności oprogramowania, które odnoszą się do jego funkcjonalności oraz ergonomii i warunkują jakość użytkowania. Chodzi o to, aby użytkownicy chętnie z niego korzystali i byli w stanie sprawnie wyszukać wszystkie potrzebne informacje. Układ poszczególnych treści (tzw. architektura informacyjna serwisu) ma być spójny, logiczny i przejrzysty, a dotarcie ze strony głównej do najgłębiej położonych w strukturze materiałów powinno być jak najkrótsze (tzw. zasada trzech kliknięć). Użyteczność strony ma całkiem realne przełożenie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania – jeśli strona „żyje” i generuje naturalny ruch, rośnie jej popularność i miejsce w rankingu. Za przykłady dobrze zaprojektowanych stron posłużyć mogą m.in. http://przedszkolespoleczne.pl/, http://wladyslaw.edu.pl/, www.sp12bialystok.pl.