Na temat samodzielnego rozwiązywania przez uczniów problemów w klasie z dyrektor Jolantą Kałużą i nauczycielką języka niemieckiego Małgorzatą Bubik z Zespołu Szkół Prywatnych w Katowicach rozmawia dr Danuta Elsner, członkini kolegium „Dyrektora Szkoły”.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2019/3

Danuta Elsner: Czym jest rada klasowa?

Małgorzata Bubik: Rada klasowa jest ciałem kolegialnym służącym temu, aby dzieci i młodzież poczuli się gospodarzami w swojej klasie oraz szkole. Ponadto poszerza ona kompetencje samorządu uczniowskiego i jest dużo bardziej efektywnym rozwiązaniem niż działające u nas trójki klasowe, które często są fasadowe i nie zawsze spełniają swoją rolę.

W jaki sposób zapoznały się Panie z tym rozwiązaniem?

Jolanta Kałuża: Jako jedyna szkoła z województwa śląskiego zostaliśmy zaproszeni do udziału w pilotażowym projekcie Europejskie szkoły demokracji i partycypacji, realizowanym przez Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu. Celem projektu było umożliwienie nauczycielom z województw opolskiego i śląskiego oraz z kraju związkowego Nadrenia-Palatynat (Niemcy) wspólnego stworzenia strategii wspomagających wychowanie dzieci i młodzieży w duchu demokracji, a także wypracowania przykładowych rozwiązań zastosowania tych strategii w odniesieniu do całej społeczności szkolnej. W ramach projektu przewidziano wymianę doświadczeń, wdrożenie dobrych praktyk oraz wizyty studyjne w szkołach. Podczas jednej z nich, w Niemczech, miałyśmy okazję zapoznać się z działaniem rady klasowej.