Współczesny nauczyciel nie jest osobą, która jedynie przekazuje wiedzę. Stał się moderatorem dającym uczniowi przestrzeń do poszukiwań, dyskusji, odkrywania własnego potencjału. Dobiera odpowiednie techniki oraz narzędzia, aby wspomóc proces uczenia się. Stosuje ocenianie kształtujące, by dzięki jego pięciu strategiom zachęcić uczniów do zadawania pytań, zaprosić do współpracy i – co najważniejsze – dialogu.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2019/5

Świadoma nowej roli nauczyciela postanowiłam wzbogacić swój warsztat pracy w różnorodne techniki wspierające przyswajanie wiedzy przez moich uczniów. Są one na tyle nieskomplikowane, że dostosowanie ich do konkretnej klasy czy przedmiotu nie wymaga wielkiego nakładu pracy.
Zacznijmy od jednej z moich ulubionych technik wspierających proces uczenia się – kostek metodycznych. Kostki są dwie: niebieska na początek lekcji i czerwona na jej zakończenie. Po zapisaniu tematu lekcji proszę ucznia (wybranego losowo bądź celowo) o złapanie niebieskiej kostki, udzielenie odpowiedzi na pytanie, które na niej zobaczył, a następnie odrzucenie kostki do kolejnej osoby.
To nauczyciel decyduje o liczbie rzutów i o tym, ile czasu poświęci na ekspozycję lekcji przeprowadzoną w ten sposób. Na pewno należy wyjaśnić naszym podopiecznym zasady pracy z kostkami metodycznymi, bo zdarza się, że rzucają zbyt mocno, kostka ląduje gdzieś na podłodze i trzeba jej szukać. Ponadto, jeśli na pytanie ma odpowiedzieć uczeń z problemami w nauce, może się zdarzyć, że trzymając kostkę z pytaniem, będzie milczał dłuższą chwilę. Poczekajmy, po pierwsze dlatego, że zależy nam, by każdy z naszych podopiecznych zabierał głos na lekcji, po drugie – uczniowie zrozumieją, że traktujemy zadanie poważnie i jesteśmy konsekwentni. Kiedyś na odpowiedź ucznia czekałam około czterech minut, ale było warto. Ośmielił się na tyle, że częściej zabiera głos w dyskusjach. Inni uczniowie zobaczyli, że zwlekanie z odpowiedzią po to, bym przeniosła pytanie na następną, bardziej aktywną osobę, jest bezcelowe, ponieważ zależy mi na dialogu z każdym.