Sketchnoting, flipowanie, myślografia, ryślenie – połączenie przekazu werbalnego i graficznego w procesie uczenia się robi zawrotną karierę. Myślenie wizualne to coraz częściej niezbędny element szkoleń biznesowych, warsztatów rozwoju osobistego, skuteczna metoda notowania, zapamiętywania. Zafascynowana potencjałem podwójnego kodowania, zachęcam do wykorzystania myślografii w pracy oraz podczas wakacyjnych podróży i lektur.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2019/7

Moja fascynacja myślografią ma źródło w chęci przekroczenia własnych ograniczeń. Przekonanie, że nie potrafię rysować, wynikało ze świadomości braków edukacyjnych. Szkolną przygodę z plastyką zakończyłam w szkole podstawowej, w liceum w klasie matematyczno-fizycznej miałam technikę, na polonistyczne studia trafiłam z lukami na temat malarstwa, grafiki, rzeźby, o umiejętnościach nie wspomnę. Ale wbrew plastycznemu kompleksowi podczas wykładów czy konferencji ręka sama mi chodziła – obok tradycyjnych słownych notatek pojawiały się strzałki, kółka, prostokąty, pogrubienia albo kreślone z nudów esy-floresy, ludziki, kwiatki. A niedawno dowiedziałam się, że naturalna chęć rysowania, czyli tzw. swobodne bazgranie (ang. doodling), pomaga w utrzymaniu koncentracji oraz znacznie zwiększa ilość zapamiętanych treści.
Myślenie wizualne wykorzystuje w praktyce teorię podwójnego kodowania Allana Paivio, profesora psychologii z Kanady, który stwierdził, że około ¾ mózgu zaangażowane jest w przetwarzanie bodźców wizualnych, a tylko ¼ w przetwarzanie bodźców werbalnych. Metaforycznie ujmując, jeden obraz wart jest tysiąca słów. Połączenie tekstu i obrazu w procesie uczenia się wzmacnia przekaz informacyjny, angażuje emocje, uaktywnia wiedzę i doświadczenia, pomaga w kojarzeniu, ułatwia zapamiętywanie i zrozumienie.
Do sketchnotingu (ang. sketch ‘szkic’, noting ‘notowanie’) przekonało mnie zapewnienie, że każdy może nauczyć się rysować, oraz obietnica kreatywnej zabawy (po intensywnym ciągu szkoleniowym potrzebuję resetu). Tak trafiłam na zajęcia z myślenia wizualnego.