Jak zadać więcej niż zwykle, nie zadając (prawie) nic? Wydaje się to niemożliwe, a jednak. Ciekawość świata jest dla ucznia najlepszą motywacją do nauki. Jeśli uda nam się ją rozbudzić, proces nauczania będzie efektywny. Tradycyjny model zakłada pracę domową, której funkcję doskonale znamy. Czy obowiązkowe zadania wykonywane przez ucznia w domu są gwarancją sukcesu w przyszłości? Czy przemęczone dziecko ma siłę na rozwój własnych zainteresowań? Kiedy, w natłoku obowiązków, znajdzie czas na poznawanie świata?

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2020/1

Te pytania pojawiły się w Szkole Podstawowej w Mroczeniu, w której pracuję, około dwa lata temu. To właśnie wtedy dyrektor naszej placówki zaczął rozważać pomysł wyeliminowania pisemnych zadań domowych. Nauczyciele entuzjastycznie odnieśli się do tego zamierzenia, a przeprowadzone wśród rodziców i uczniów ankiety wykazały ich akceptację dla tego pomysłu i dały nam zielone światło do jego wdrażania. W tym artykule przedstawię sposób wprowadzenia projektu Szkoła Bez Zadań Domowych.
Obecny system edukacji w Polsce opiera się na schematach ukształtowanych jeszcze w XIX wieku. W tradycyjnej (pruski model) szkole chodzi bardziej o wiedzę i ocenianie niż o uczenie się. Na kogo chcemy wychować naszych uczniów? Czy mają to być ludzie ulegli, czy też otwarci i ciekawi świata?
Edukacja powinna być zindywidualizowana i różnorodna w formie. Jeśli pokażemy dziecku, że coś jest interesujące i warto to wiedzieć, ono chętnie się tego nauczy. Na to jednak potrzebny jest czas, którego nasi uczniowie mają coraz mniej, bo do chwil spędzonych w szkole muszą dodać te nad pracą domową. Taki wysiłek bywa ponad dziecięce możliwości.
W naszej szkole zrezygnowaliśmy z zadawania pisemnych prac uczniom do domu, przy czym nie zwalnia ich to z obowiązku przygotowania się do zajęć, sprawdzianów i kartkówek, czytania lektur oraz wykonywania działań długoterminowych. Projekt Szkoła Bez Zadań Domowych jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom wielu uczniów i rodziców. Stwarza możliwość rozwijania zainteresowań, których źródłem inspiracji jest szkoła. Pasje te, umiejętnie podgrzewane, mogą zadecydować o przyszłości dzieci i młodzieży, ich życiowych wyborach.