Nadszedł wyczekiwany z radością przez wszystkich uczniów czas wakacyjnego odpoczynku. Być może jednak nawet bardziej cieszą się na tę dłuższą przerwę od pracy nauczyciele, którzy ostatnie kilka miesięcy spędzili, wkładając ogromny wysiłek w to, aby zapewnić swoim podopiecznym odpowiedni poziom edukacji, pomimo zamknięcia szkół i konieczności nauki wyłącznie on-line.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2020/7

Znaleźliśmy się w sytuacji bardzo dziwnego zagrożenia. Takiego, w którym najbardziej efektywnym wsparciem, jakie możemy dać dla dobrego samopoczucia i zdrowia swojego oraz innych jest zostanie w domu. Wpływamy na otoczenie bardzo bezpośrednio w takim kryzysie – jeżeli nie dostosujemy się do zaleceń związanych z higieną czy zachowaniem dystansu, możemy narazić czyjeś życie. Zostaliśmy zmuszeni do pewnego rodzaju odwrotu, co może być trudne, bo wewnętrzną potrzebę nagłego i pilnego działania trzeba zamienić w brak aktywności, a czasami samotność. Zostajemy więc sami z naszą głową, myślami i strumieniem informacji docierających do nas przez media społecznościowe, rozmowy z rodziną i przyjaciółmi.
Uczucie bycia ograniczonym, którego wszyscy teraz doświadczamy, łączy się z rożnymi stresorami specyficznymi dla społecznej izolacji i pozostawania w domu. Przede wszystkim fizyczny dystans niezbędny, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa, oddziela wiele osób od źródeł wsparcia, na których polegały, pozbawia możliwości podejmowania działań pomocnych w radzeniu sobie: aktywności fizycznej, spotkań z bliskimi, a nawet lekarzem czy psychoterapeutą. Zmusza też do pozostania w domu na stosunkowo małej przestrzeni, czasem z ludźmi, z którymi nasze relacje są konfliktowe.
Innym stresorem jest utrata codziennej rutyny. Większość ludzi radzi sobie lepiej, mając określoną strukturę w życiu. Obecnie wiele osób, zwykle bardzo zajętych i zapracowanych, utknęło w domach i ma znacznie mniej do zrobienia. Brak tego znanego i bezpiecznego poukładania oraz konieczność planowania codziennej rutyny na nowo mogą wprowadzać poczucie zdezorientowania i niepewności.