Jedną z ról szkoły jest kształcenie kompetencji młodego człowieka w taki sposób, aby poradził sobie na rynku pracy. Wśród tych najistotniejszych pracodawcy wymieniają często umiejętność pracy w zespole, zdolności komunikacji i negocjacji, asertywność oraz otwartą, prospołeczną postawę. Takie kompetencje sprzyjają dobrym relacjom i mają przełożenie na sukces biznesowy – również wtedy, gdy myślimy o założeniu własnej działalności, np. poprzez startup.

Fragment artykułu z miesięcznika "Dyrektor Szkoły" 2020/9

Idea posiadania własnej firmy przyświeca wielu osobom. Czasami żyjemy takim założeniem od początku swojej drogi zawodowej, innym razem pomysł dojrzewa w nas przez lata. Hamulcem bywają różne obawy, np. o posiadane umiejętności czy odbiór naszej usługi lub produktu przez rynek, co może mieć duże przełożenie na sytuację finansową – każdy biznes, szczególnie nowy, jest obciążony ryzykiem. Brak odpowiedniego doświadczenia w prowadzeniu i zarządzaniu firmą też stanowi dodatkowe koszty (nieuwzględnione wydatki, błędy, problemy z pracownikami, opóźnienia w realizacji itp.), na które początkujący przedsiębiorca przeważnie nie może sobie pozwolić. Z tych i innych powodów wiele osób nie decyduje się na realizację swoich pomysłów, zostając przy pracy na etacie.
Istnieje jednak szereg rozwiązań mogących wspomóc działania początkującego przedsiębiorcy. Jednym z nich są dotacje państwowe czy unijne, ale nie zawsze można na takowe liczyć – czasem dofinansowanie okazuje się niewystarczające, nasz pomysł nie wpisuje się w wytyczne konkursu albo wniosek zostaje z jakichś względów odrzucony. Inną możliwością jest tzw. startup.
Startup (lub start-up) to początkująca firma, która mając opracowany wstępny model biznesowy (pomysł na produkt/usługę, prototyp, biznesplan), nie może wystartować bądź wydajnie operować z powodu niewystarczających środków finansowych lub/i niedostatecznej wiedzy na temat prowadzenia biznesu, szczególnie w jego wstępnej fazie. Z pomocą przychodzą tutaj fundusze venture capital (organizacje inwestycyjne), anioły biznesu (prywatni inwestorzy) czy zbiórki społecznościowe (ang. crowdfunding). Założenie jest takie, że osoby posiadające dobry pomysł na działalność dostają wsparcie finansowe i biznesowe, rezygnując w zamian z części swojego przyszłego zysku bądź udziałów w firmie. Biorąc pod uwagę, że większość biznesów w początkowej fazie istnienia przynosi straty, dla wielu przedsiębiorców to istotne zwiększenie szansy na poważną zmianę w życiu zawodowym.