ds 072017Udany urlop korzystnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie, pozwala nabrać sił, zregenerować się i oderwać od codziennej rutyny. Jak zwolnić obroty, utrzymać równowagę między pracą a życiem prywatnym, zatroszczyć się o siebie w aspekcie emocjonalnym, społecznym, poznawczym i fizycznym? Czy może w tym pomóc filozofia slow? Na te i wiele innych pytań związanych z letnim wypoczynkiem oraz dbaniem o swój dobrostan, zarówno w czasie pracy, jak i poza nią, starają się odpowiedzieć autorzy lipcowego Niezbędnika: Małgorzata Czernecka, Magdalena Goetz, dr Tomasz Kozłowski i Grzegorz Więcław.

Pomimo wakacji trudno oderwać się od spraw związanych z tym, co czeka nas w nowym roku szkolnym. Niewątpliwie będzie to czas wprowadzania wielu zmian – i tych zarządzanych odgórnie, i tych będących wynikiem oddolnych inicjatyw. O tym, jak skutecznie i efektywnie je wprowadzać, jakich trudności się spodziewać, a także o zmianach w obszarze edukacji, których świadkami możemy być w kolejnych dekadach, rozmawiam z dr Danutą Elsner, autorką wielu publikacji na ten temat.
Pod koniec maja Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Stanisław Szelewa analizuje i komentuje zapisy, które się w nim znalazły, a Bogdan Bugdalski pyta o nie reprezentantów nauczycielskich związków zawodowych. Swoją ocenę proponowanych przez resort modyfikacji finansowania oświaty przedstawiają: Krzysztof Baszczyński, wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, oraz Zbigniew Świerczek, zastępca przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Do wdrożenia zmian związanych z reformą niezbędne jest zaangażowanie nauczycieli. Coraz większą grupę z nich zaczynają stanowić osoby urodzone między 1980 a 1995 r., często nazywane millenialsami. Jak z nimi współpracować? Jakiego przywództwa potrzebują? Działania zaproponowane przez Jarosława Kordzińskiego w artykule Nauczyciele millenialsi powinny sprzyjać nie tylko najmłodszym członkom kadry pedagogicznej, ale ogółowi osób zatrudnionych w szkole.

Spis treści DS.07.2017

 

Polityka edukacyjna
Zrozumieć zmianę – rozmowa z dr Danutą Elsner Małgorzata Pomianowska
Projekt ustawy o finansowaniu zadań oświatowych Stanisław Szelewa
Mieszanie w systemie to za mało – rozmowa z Krzysztofem Baszczyńskim Bogdan Bugdalski
Kierunek zmian jest dobry – rozmowa ze Zbigniewem Świerczkiem Bogdan Bugdalski
Zmiany w kształceniu zawodowym Bogusława Wojtczak
Czy szkoła jest potrzebna do szczęścia? Michał Sitek
Co w prawie piszczy
Zasady konkursu na dyrektora szkoły Michał Łyszczarz
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego Bożena Barszczewska
Pytania do eksperta
Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Czas dla siebie
Jak zwolnić w czasach pośpiechu Tomasz Kozłowski
Energia z emocji i umysłu Małgorzata Czernecka
Dbanie o sprawność fizyczną Grzegorz Więcław
Dobrze wykorzystany urlop Magdalena Goetz
Barwy zarządzania
Rywalizacja czy kooperacja? Marlena Zaborniak
Nauczyciele millenialsi Jarosław Kordziński
Nowe technologie
Współpraca ze społecznością internetową Regina Lenart-Gansiniec
Rozszerzona rzeczywistość Dorota Janczak
Pracownia pedagogiczna
Od obserwacji do zmiany Małgorzata Borowska-Leszczyszyn
Aktualności
Ustawa o finansowaniu oświaty
Zmiany w Karcie Nauczyciela
Nagroda dla Redaktor Naczelnej
Większe wymogi dla dyrektorów
Niepełnosprawni z wyprawką szkolną
Reforma podzieliła uczniów
Zgłaszajcie Super Dyrektorów
Wyniki konkursu „Twoje dane – Twoja sprawa”
MON wybrało 57 szkół do pilotażu
PISA: umiejętności finansowe uczniów
Polak najlepszym mówcą na świecie
Miejsca, które sprzyjają edukacji
Kuluary oświaty
O udanych wakacjach Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Kompetencje kluczowe Jarosław Kordziński