1 2018Rok 2018 zaczynamy od zmian. Oto „Dyrektor Szkoły” w nowej szacie graficznej. Nad tymi modyfikacjami pracowaliśmy od dłuższego czasu, wiele z nich konsultowaliśmy z Czytelnikami. Zależało nam na lepszej wizualizacji treści oraz unowocześnieniu i odświeżeniu wyglądu czasopisma. Mamy nadzieję, że osiągnęliśmy zamierzony cel, i efekt końcowy zyska Państwa akceptację.

Pierwszym tygodniom nowego roku zazwyczaj towarzyszy refleksja nad jakością naszego życia. Zastanawiamy się, co możemy ulepszyć, poprawić, zarówno w najbliższym otoczeniu, jak i w sposobie swojego funkcjonowania. Jesteśmy też bardziej skłonni konfrontować się z tym, co nas niepokoi, sprawia trudność, nie uwzględnia naszych oczekiwań. W efekcie tych rozważań pojawia się często właśnie potrzeba wprowadzania zmian, podejmowania nowych wyzwań, niestandardowego działania.
Jest to więc doskonały moment na przyjrzenie się z uwagą środowisku, w którym pracujemy. Zachęcamy, by na początek przeanalizować, co możemy zrobić, by fizyczna przestrzeń szkoły była bardziej przyjazna, funkcjonalna dla uczniów, nauczycieli i rodziców oraz lepiej służyła realizacji celów edukacyjnych. Dodatkowym impulsem do skoncentrowania się właśnie na tym aspekcie jest reforma edukacji i konieczność dostosowania budynków szkół podstawowych do potrzeb uczniów VII i VIII klas, a w przypadku przekształconych gimnazjów – dzieci najmłodszych.
Jak zatem powinna wyglądać szkoła na miarę naszych czasów? Co zrobić, by przestrzeń była naszym sojusznikiem? Jak przygotować pracownie, ale także inne pomieszczenia szkolne, by wspierały proces edukacyjny, odpowiadały na potrzeby dzieci i stymulowały ich motywację do nauki? Jakie rozwiązania architektoniczne sprawią, że uczniowie poczują się tu jak u siebie? I wreszcie, jak angażować całą społeczność szkolną w kształtowanie przestrzeni edukacyjnej? To pytania, na które odpowiedź znajdą Państwo w styczniowym Niezbędniku.

Spis treści DS.01.2018

 

Co w prawie piszczy
Reguły finansowania zadań oświatowych Aneta Majchrzak
Zmiany w Karcie Nauczyciela Piotr Gąsiorek
Nowe zasady awansu zawodowego Piotr Gąsiorek

Polityka edukacyjna
Dajmy nauczycielom większą autonomię – rozmowa z profesorem Bogusławem Śliwerskim
Małgorzata Pomianowska, Małgorzata Stańczyk
Ile kosztuje reforma edukacji? Bogdan Bugdalski

Barwy zarządzania
Kontrola zarządcza a pomoc psychologiczno-pedagogiczna Marcin Popławski
Wychodzenie ze strefy komfortu Magdalena Goetz

Akademia Prawa Dyrektora Szkoły
Podstawy prawa karnego Monika Sewastianowicz

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Aranżacja szkolnej przestrzeni
Przestrzeń edukacyjna na miarę XXI wieku Aleksandra Saczuk
Wykorzystanie atutów sali lekcyjnej Magdalena Jurewicz
Wpływ przestrzeni na filozofię uczenia Magdalena Swat-Pawlicka
Wspólna (re)organizacja szkoły Rafał Otręba
Obowiązek dbania o akustykę Mikołaj Jarosz

Nowe technologie
Technotrendy w edukacji Karolina Zioło-Pużuk

Pracownia pedagogiczna
Problemy siódmoklasistów Małgorzata Nowak

Super Dyrektor Szkoły
Promując Polskę Anna Satel
Uratować szkołę Anna Satel

Inspiracje dyrektora
Uczniowie z ADHD – plaga czy przesada?
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Krystyna Starczewska
Sztuka dotrzymywania postanowień
Chrońmy dzieci w sieci
Podium w rankingu samobójstw

Kuluary oświaty
O instrukcji obsługi ucznia Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Pierwsza pomoc Jarosław Kordziński

Aktualności
Wyniki PIRLS 2016
Nauczyciele niezadowoleni z pracy
Nowy podział subwencji
Odpis na fundusz socjalny bez zmian
Poradniki MEN o wolontariacie
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
NIK o cyfryzacji szkół
Błędy w postępowaniu dyscyplinarnym
Laureaci konkursu filmowego
Darmowe lektury on-line
Klasy mundurowe w każdym powiecie
Nagrodzone Solidarne Szkoły