3 2018Jakie są zalety i wady zadawania prac domowych? Kiedy odrabianie lekcji służy dzieciom, a kiedy im szkodzi? O czym trzeba pamiętać, wykorzystując tę formę nauki? Jak badać efektywność prac domowych w swojej szkole? O opinię w tej sprawie poprosiliśmy osoby związane z edukacją: naukowców, pedagogów, psychologów, nauczycieli, dyrektorów i rodziców.

Mamy nadzieję, że ich wypowiedzi, a zwłaszcza propozycje praktycznych rozwiązań, które zamieściliśmy w marcowym Niezbędniku, będą dla Państwa zachętą i inspiracją do dyskusji na temat prac domowych w gronie całej społeczności szkolnej. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ilość i rodzaj zlecanych uczniom zadań oraz metoda weryfikowania rozwiązań świadczą o jakości pracy naszej placówki.
Do tematu odrabiania lekcji nawiązuje również Alicja Pacewicz. Przewodnicząca Rady Fundacji Szkoła z Klasą w tekście, który znajdą Państwo w dołączonym do tego numeru dodatku Nowe technologie, pokazuje, jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą stać się sojusznikiem nauczyciela w przygotowaniu zadań domowych. Wykorzystanie TIK sprawi, że nauka po lekcjach będzie dla uczniów o wiele ciekawsza, ułatwi też ocenienie wykonanej przez nich pracy.
Pamiętajmy też, że znaczenie nowych technologii w edukacji uwzględnia nowa podstawa programowa. Gruntowną analizę zmian, jakie pojawiły się w tym zakresie, znajdą Państwo w artykule Doroty Janczak.

Spis treści DS.03.2018

 

Co w prawie piszczy
Zadania wynikające z podwyżki pensji Agata Piszko
Udzielanie urlopu dla poratowania zdrowia Joanna Lesińska
Stosowanie aktów wykonawczych Agata Piszko
Pytania do eksperta

Polityka edukacyjna
Problemy z realizacją zadań oświatowych Bogdan Bugdalski

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Prace domowe
Opinie na temat pracy w domu Małgorzata Pomianowska
Odrabianie lekcji a wyniki w nauce Tomasz Garstka
Zadawanie do domu – ewaluacja problemu Małgorzata Nowak
Szkoła bez nauki w domu? Włodzimierz Kaleta

Akademia Prawa Dyrektora Szkoły
Postępowanie dyscyplinarne Monika Sewastianowicz

Barwy zarządzania
Edukacja dla inkluzji Tomasz Kozłowski
Uczniowie lubią uczyć innych – rozmowa z Aleksandrą Obszyńską Jarosław Kordziński

Nowe technologie
TIK w podstawie programowej Dorota Janczak

Pracownia pedagogiczna
Zero Waste, czyli życie bez śmieci Danuta Elsner
Jak zmienić rozpoczęcie lekcji Jacek Królikowski
Uczeń niedostosowany społecznie Patrycja Gracz, Ewa Kapusta

Super Dyrektor Szkoły
Otwarta na świat Anna Satel

Inspiracje dyrektora
Wyspani są zdrowsi
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Bogusław Śliwerski
Poczuj, kreuj, działaj i inspiruj
Trik na szybkie zaśnięcie
9 kroków do porażki
Naturalne lekarstwo

Kuluary oświaty
O narodowych świętach Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
To idzie młodość Jarosław Kordziński

Aktualności
Zmiany w podstawie
Więcej czasu na opiniowanie arkusza
Elektroniczne legitymacje
Nowe dane w SIO
Podwyżki pensji od 123 do 168 zł
ZNP: jakość, nie ilość pracy domowej
Urlop zdrowotny
Edukacja przeciw przemocy
Złote medale dla uczniów z Połańca
Obowiązkowe doskonalenie
Dwa prawnicze konkursy
Bezpłatna szkoła dla nauczycieli