5 2018Do lamusa odchodzą czasy, kiedy szkoła oczekiwała od uczniów biernego stosowania poleceń i wskazań nauczycieli. Zarówno angażowanie się w proces zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności typowo szkolnych, jak i zainteresowanie sprawami publicznymi, podejmowanie działań na rzecz drugiego człowieka oraz kreowanie rozwiązań dotyczących spraw własnych i społecznych, to wymogi współczesnej edukacji.

Stoi za tym powszechne przekonanie, że aktywność społeczna jest niezbędna w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego. Dlatego rozwój postaw obywatelskich, wzbudzanie poczucia wpływu na sprawy publiczne i motywacji do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego, społeczności lokalnych oraz osób potrzebujących, to cele edukacyjne, które pojawiają się w dokumentach programowych szkoły. Niestety bywa, że te deklaracje nie przekładają się na praktykę, a założone efekty w znacznej mierze pozostają w sferze życzeń.
Jak zainteresować uczniów nie tylko tym, co dzieje się w szkole, ale też w ich otoczeniu? Co robić, by uczestnictwo w organizacjach młodzieżowych nie przegrywało z kursami języków obcych, rozwojem indywidualnych talentów bądź planowaniem kariery zawodowej? Dobrym przyczynkiem do refleksji na ten temat może być lektura majowego Niezbędnika.

Spis treści DS.05.2018

 

Co w prawie piszczy
Procedury związane z RODO Michał Łyszczarz
Szkoła bez polityki Marta Handzlik
Pytania do eksperta

Polityka edukacyjna
Szkoła nierówności społecznych Tomasz Kozłowski
Program oficjalny a ukryty Jacek Królikowski

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Aktywność społeczna
Altruizm w szkolnych murach Tomasz Kozłowski
Pozwólmy uczniom działać – rozmowa z Hanną Trędą Danuta Elsner
Nauka społecznikostwa Włodzimierz Kaleta
Budżet obywatelski w szkole Danuta Elsner, Grażyna Widera

Akademia Prawa Dyrektora Szkoły
Postępowanie cywilne  Monika Sewastianowicz

Barwy zarządzania
Realizacja podstawy programowej Andrzej Jasiński
Wykorzystanie fotooceny w ewaluacji Małgorzata Nowak

Nowe technologie
Pomoc TIK dla uczniów z dysfunkcjami Karolina Zioło-Pużuk
Kompetencje technologiczne nauczycieli Dorota Janczak

Pracownia pedagogiczna
Autentyczność, szacunek, sympatia – rozmowa z Jarkiem Szulskim Małgorzata Pomianowska, Małgorzata Stańczyk
Edutainment – rozrywkowa edukacja Anna Puścińska

Super Dyrektor Szkoły
Owocna współpraca Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Grecka droga do szczęścia
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Łukasz Ługowski
Lekcje z dostawą
Terapeuta ds. pracy domowej
Nastolatki do pracy marsz
Muzyka i szachy

Kuluary oświaty
Nagrody książkowe Danuta Elsner
Maile do młodej dyrektorki
O złotym kręgu milionerki Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Sedno dostosowania Jarosław Kordziński

Aktualności
Nowe kryteria oceny
Więcej obowiązków opiekuna stażu
Konkursowe zmiany
Klasa artystyczna nadal 25-osobowa
W czerwcu dotacja na podręczniki
XV Święto Teatru na Prowincji
Internetowy egzamin
Samorządy wydały 105 mld na oświatę
Rzecznik zbiera uwagi do reformy
RODO – wzory rejestrów
Nagroda za działania prospołeczne
37% szkół bez sali gimnastycznej