2 2005Za nami niezwykle trudny rok. Pełen wydarzeń, które spowodowały konieczność modyfikacji wielu przekonań i utrwalonych metod działania: sposobu nauczania, komunikowania się, zarządzania. Od umiejętności wykorzystywania dostępnych zasobów, a także tworzenia niezbędnych rozwiązań zależało, jak będzie wyglądała edukacja w reżimie sanitarnym i realizacja podstawowych zadań szkoły.
Zdarzenia ostatnich miesięcy były dla nas i naszych uczniów bardzo wymagającym sprawdzianem, ale również istotną lekcją, nie tylko ze względu na sytuację zdrowotną. Seria katastrof ekologicznych związanych ze zmianami klimatów wyprowadziła rzesze młodych ludzi na ulice w proteście przeciwko bezczynności dorosłych i zagrożeniu przyszłości młodego pokolenia. Następnie manifestowali w obronie praw zwierząt, potem osób z mniejszości seksualnych, wreszcie kobiet. W sieci rozwinęli „memologię stosowaną”, a dorosłych zaskoczyli wyrazistością/wulgarnością (niepotrzebne skreślić) swojego języka – pisze w tekście Pandemiczne impulsy dla edukacji obywatelskiej Mirosław Sielatycki, podkreślając, że te zjawiska są ważnym wyzwaniem wychowawczym.

Próbę odpowiedzi na pytanie, jak temu wyzwaniu mają sprostać dyrektorzy szkół i nauczyciele, podjął Jacek Królikowski. W swoich artykułach przekonuje, że to doskonała okazja do budowania demokratycznego środowiska uczenia się, w którym istotnym elementem jest dialog, debata, otwartość na poglądy innych oraz aktywność. Te kluczowe elementy edukacji obywatelskiej można realizować zarówno podczas zajęć z poszczególnych przedmiotów, jak i rozmów prowadzonych na godzinach wychowawczych, łącząc je z edukacją humanistyczną, globalną, ekonomiczną, prawną, europejską, zdrowotną.

Spis treści DS.1.2021

Polityka edukacyjna
Trudny rok dla oświaty Bogdan Bugdalski
Pandemiczne impulsy dla edukacji obywatelskiej Mirosław Sielatycki
Uliczna lekcja demokracji Jacek Królikowski
Szkolna lekcja demokracji Jacek Królikowski

Pracownia pedagogiczna
Materiały dla nauczycieli
Wychowawca on-line
Wskazówki dla e-wychowawcy
Dyskusja drogą do porozumienia Anna Klimowicz

Barwy zarządzania
Jak budować relacje komunikacją Małgorzata Nowak
Każdy może być ekspertem Danuta Elsner

Co w prawie piszczy
Szkolna zasada apolityczności Mikołaj Darmosz
Praca w dni wolne Barbara Tomaszewska
Współpraca dyrektora z radami Mikołaj Darmosz
BHP edukacji zdalnej Karolina Cieślik
Pytania do eksperta

Praktyczna Akademia Zarządzania
Etyka dyrektora szkoły Joanna Madalińska-Michalak

Nowe technologie
Zdalne wychowanie Maciej Frasunkiewicz

Niezbędnik Dyrektora – Szkoła wychowania
Trenowanie zachowań czy kształtowanie postaw? Jarosław Kordziński
Wychowanie na odległość Włodzimierz Kaleta
Znaczenie programu wychowawczo-profilaktycznego Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Ćwiczenie dla wychowawcy Emilia Kędziorek, Małgorzata Leszko

Super Dyrektor Szkoły
Mali Odyseusze Anna Satel
Olimpijskie prace Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Młodzi naukowcy
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Tomasz Garstka
Efekt rysia iberyjskiego
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Nauczycielski nobel
Nic nie zastąpi rozmowy

Kuluary oświaty
Maile do młodej dyrektorki
O ogarnianiu słowem Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji

365 dni uważności Tomasz Kozłowski

Aktualności
Ogólnopolskie ferie
Kiedy uczniowie wrócą do szkół?
Zmiany na egzaminach
Bon na sprzęt to nie przychód
Co z trzynastkami dla nauczycieli?
Przemoc w czasie lockdownu
Problemy zdalnej edukacji
Laureaci konkursu „Nauka dla Ciebie”
Telefon zaufania czynny całą dobę
Monitoring absolwentów
Praktyki studenckie na lekcji on-line
TIMSS 2019: wyniki czwartoklasistów