Od Redakcji

W związku z polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej w październikowym numerze „Dyrektora Szkoły przypominamy jej priorytety, założenia i aktualne kalendarium najważniejszych wydarzeń edukacyjnych, abyśmy mogli w nich świadomie uczestniczyć – obserwując, traktując jako inspirację i wykorzystując jako możliwość pochwalenia się swoimi sukcesami.
Kontynuujemy temat dotyczący zmian realizowanych podczas reformy edukacji. I tak o m.in. światowych tendencjach rozwoju edukacji i systemów egzaminacyjnych specjalnie dla naszych Czytelników mówi profesor Łukasz A. Turski. Publikujemy również rozważania naszych Autorów skłaniające do refleksji nad wynikami badań edukacyjnych i wnioskami z tego wyciąganymi na temat jakości pracy szkoły, nad uspołecznianiem szkoły, czy też złożonymi relacjami między dyrektorami a organami prowadzącymi szkoły i placówki. Nie mogło także zabraknąć tekstów o praktycznych aspektach nowej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o nadzorze i wykorzystaniu efektów ewaluacji oraz o projekcie edukacyjnym.
Kluczem, który łączy te tematy, to motyw rozwoju i motywowania do niego. Na łamach naszego miesięcznika zastanawiamy się jak motywować nauczycieli i uczniów do doskonalenia oraz czy są kompetencje i metody, które czynią motywowanie skuteczniejszym. Mówimy też o znaczeniu automotywacji dyrektora do rozwoju. To zagadnienie jest tym istotniejsze, że kondycja zawodu nauczyciela na pewno będzie w tym roku ważnym tematem debat edukacyjnych i publicznych. Niezwykle ważne są bowiem kompetencje nauczyciela, a zwłaszcza (obok umiejętności dydaktycznych) umiejętność budowania z uczniami i ich rodzicami przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku. Dlatego też – obok istotnych tematów z zakresu prawa oświatowego i kompetencji zarządzania szkołą – te tematy będziemy poruszać również w kolejnych numerach „Dyrektora Szkoły”.
Zapraszamy do lektury pierwszej w roku akademickim lekcji Akademii Zarządzania „Dyrektora Szkoły” na temat zarządzania wiedzą w szkole (autorstwa Jana Fazlagicia) oraz działu Co wynika z badań, gdzie prezentujemy artykuł O społecznych aspektach PISA (autorstwa Macieja Osucha).
Warto przeczytać nasze felietony, w których, oprócz dylematów i problemów dyrektora, pojawia się sprawa wchodzenia polityki do szkoły. Październikowe wybory przypominają nam po raz kolejny, że mimo przekonania większości społeczeństwa, że edukacja powinna być traktowana jako dobro publiczne niezależne od polityki, jest elementem gry politycznej. Naszym zadaniem jest, aby nieustannie przypominać, że edukacja nie jest kosztem, tylko inwestycją.

 

SPIS TREŚCI

Polityka edukacyjna

Korzyści z prezydencji Polski w UE Opracowała: Anna Rękawek
Czy matura jest rzeczywiście konieczna? Rozmowa z profesorem Łukaszem A. Turskim Anna Rękawek

Barwy zarządzania

Nowa organizacja pomocy psychologiczno--pedagogicznej. Czy będzie lepiej? Maria Bernad
Ewaluacja oświatowa – zadanie czy badanie Klemens Stróżyński
Dyrektor szkoły planuje swoją karierę Artur Foremski
Między doskonaleniem a wspieraniem Jarosław Kordziński
O motywowaniu do rozwoju Danuta Rodziewicz

Akademia Zarządzania

Zarządzanie wiedzą Jan Fazlagić

Co w prawie piszczy

Status prawny szkoły Elżbieta Walkiewicz
Kalendarium zmian prawnych
Pytania do eksperta

Rzut oka na zmiany prawne w roku szkolnym 2011/2012 Anna Rękawek
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a regulacje dotyczące kształcenia specjalnego Teresa Serafin

Pracownia pedagogiczna

Jak przygotować uczniów do gimnazjalnych projektów edukacyjnych Małgorzata Sandułow
Podcast – nowatorskie narzędzie w edukacji Krzysztof Zajdel

Kuluary oświaty

Kolejny początek czy nowe rozdanie, czyli utwórzmy Radę Oświatową! Maciej Osuch
„Platerki” – tradycja i nowoczesność Artur Górecki
Dlaczego „Platerki”? Artur Górecki
Samorząd nie bibelot Lucyna Bojarska
Syndrom Miśka Barbara Grabowska

Wieści gminne

A cóż tam Panie słychać w… Organie?
O Dniu Nauczyciela i nagrodach dyrektora
Małgorzata Nowak

Co wynika z badań PISA – konteksty

O społecznych aspektach PISA Maciej Osuch