Od Redakcji

W marcowym numerze „Dyrektora Szkoły” dużo piszemy o wynikach PISA 2009 i o zmianach jakie zaszły w umiejętnościach uczniów od 2000 r. Temu tematowi poświęcamy raport Co wynika z badań?, pokazując wyniki PISA 2009 w dwóch ważnych kontekstach – pytania o to, w jaki sposób szkoła jest miejscem dzielenia się wiedzą i uczącym zarządzania wiedzą oraz jak w systemach edukacji różnych krajów usytuowany jest dyrektor – jakie są jego kompetencje, uprawnienia, sposób przygotowywania się do zawodu, autonomia w zarządzaniu. A jest oczywiste, że od stylu zarządzania szkołą zależy jakość kształcenia. Dlatego też w tym numerze lekcja Akademii Zarządzania poświęcona jest modelom kierowania szkołą, co stwarza kolejny kontekst do refleksji nad wynikami międzynarodowych badań.
Obecne tempo zmian jest bardzo szybkie. Z tego powodu wracamy do aksjomatów: o podstawowych celach edukacji pisze profesor Andrzej Janowski, wiceminister edukacji w latach 1989–1992, a w wywiadzie wiceminister edukacji Mirosław Sielatycki mówi o możliwościach, jakie przed nami otwiera polska prezydencja w Unii Europejskiej i strategia rozwoju Europy do 2020 r. W tym numerze znajdą Państwo m.in. kolejny tekst o subwencji oświatowej oraz materiał na temat stosowania w ewaluacji zewnętrznej liter, którym kontynuujemy dyskusję o nowym nadzorze pedagogicznym.
Mamy też dla Państwa niespodziankę – informację o nowościach, jakie dla Czytelników „Dyrektora Szkoły” przygotowało wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Jak co roku do marcowego numeru „Dyrektora Szkoły” dołączamy Terminarz egzaminacyjny 2011.

 

SPIS TREŚCI

Polityka edukacyjna

Teraźniejszość i przyszłość polskiej edukacji – refleksje Andrzej Janowski
Nowe perspektywy dla edukacji – rozmowa z wiceministrem edukacji Mirosławem Sielatyckim Anna Rękawek
Niska wartość informacyjna liter diagnostycznych w ewaluacjach zewnętrznych Łukasz Kluz

Barwy zarządzania

Cechy i jakość usług edukacyjnych Lechosław Gawrecki
Coachingowy styl kierowania Jolanta Filipczyk
„Dyrektor Szkoły” i finanse szkolne w sieci WWW Elżbieta Piotrowska-Albin
Współpraca z rodzicami jako niezbędny element oceniania kształtującego Artur Foremski

Akademia Zarządzania

Dyrektorze szkoły, kim jesteś? Danuta Elsner
I Zjazd Akademii Zarządzania Anna Rękawek

Co w prawie piszczy

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli jak dokładniej podzielić subwencję oświatową Stanisław Szelewa, Małgorzata Misiaczek
Awans nauczyciela a rozwój szkoły Jarosław Kordziński
Kalendarium zmian prawnych
John Lennon i rewolucja w nadzorze Maciej Osuch

Pracownia pedagogiczna

Zastrzeżenia i uwagi dotyczące reformy obniżającej wiek szkolny Urszula Moszczyńska

Co wynika z badań

PISA 2009 – konteksty
Jak zmieniają się umiejętności uczniów od 2000 r. Wacław Zawadowski
O czytaniu i interpretacji w badaniach PISA 2009 Anna Rękawek
Dzielenie się wiedzą w szkole Jan Fazlagić
Dyrektorzy szkół w Europie Anna Smoczyńska

Kuluary oświaty

Platerki o Jance Zawadowskiej Anna Trzeciakowska
Uczciwość w ewaluacji, czyli sedno Klemens Stróżyński
Gdybym została doradcą ministra oświaty Katarzyna Misiurka
To nietypowe gimnazjum – Niepubliczne Gimnazjum przy I LO w Puławach Beata Trzcińska-Staszczyk, Renata Lenart
Wieści gminne A cóż tam Panie słychać w… Organie?