Od Redakcji

Cykle są naturalnym i wszechobecnym elementem naszego życia i naszego czasu. Po dniu następuje noc, a potem kolejny dzień. Tydzień mija za tygodniem, miesiąc za miesiącem, regularne są fazy księżyca, pory roku, wreszcie nasz oświatowy cykl – wrzesień, początek roku szkolnego, czerwiec – wakacje. Niektórzy dyrektorzy częściej odliczają swój wiek stażem pracy niż liczbą urodzin. – Rozpoczynam 18 rok dyrektorowania – mówi z dumą szef prestiżowego liceum.
Cykle, właśnie przez to, że są naturalne, rzadko prowadzą do rozważań o swoim znaczeniu. Nikt się nie zastanawia nad porami roku. Nieczęsto również zdarza nam się myśleć o sensowności cykli oświatowych a nawet samego systemu edukacji. A może warto?
Szkoła to przedziwna instytucja. Właściwie jest przeciwna naturalnym potrzebom i skłonnościom dzieci. Tylko pomyślmy. Bierzemy kilka milionów najmłodszych obywateli, od kilku do kilkunastu lat i nie pytając o zdanie ani ich, ani rodziców, nakładamy na nich obowiązek szkolny. Zmuszamy ich do budzenia się wcześnie rano (większość ceni sobie możliwość pospania), do ubierania się w ustalony przez dorosłych sposób (większość woli własną modę, o czym świadczy fakt, że szybko po przyjściu ze szkoły przebierają się w luźne ciuchy), do przychodzenia do ponurych zwykle i mało estetycznych budynków (gdzie im do ciekawych wnętrz galerii handlowych) i do przebywania w hałasie, w tłoku, w grupie nie zawsze lubianych i akceptowanych rówieśników przez kilka godzin. Co więcej zmuszamy ich do udziału w krótkich, 45 – minutowych, zajęciach, na których uczą się czegoś, na co nie mają żadnego wpływu, co nie zawsze rozumieją i co często nigdy w życiu do niczego im się nie przyda. Jak dodamy do tego ocenianie, krytykowanie, stres, rywalizację – to trudno uznać, że szkoła jest idealnym miejscem na spędzanie dzieciństwa i dojrzałości. [...]

SPIS TREŚCI

Od redakcji

Drodzy Czytelnicy! Irena Dzierzgowska
MEN informuje: Dlaczego warto, aby dzieci korzystały z edukacji przedszkolnej?

Do czytelników

Przesłanie Pani Minister Katarzyny Hall do Czytelników miesięcznika “Dyrektor Szkoły”

Felieton

Kreatywny egoizm w spontanicznym ładzie Zbigniew Ignacy Paśko

Dyrektor zarządzający

MEN a bezpieczeństwo uczniów Stanisław Szelewa
Fundusze unijne dla edukacji Krzysztof Brosz
Czas na planowanie Izabela Bednarska-Wnuk
Strategie zmiany dr Danuta Elsner

Polityka edukacyjna

Jaki ma być uczeń – absolwent, nauczyciel, polska szkoła w XXI wieku? Wojciech Książek
Szanse reformy Ewa Tomaszewska

Edukacja na Świecie

Oczami ucznia Ola Lewitas

Co wynika z badań

Nadzór pedagogiczny – zmiana, ale jaka? Irena Dzierzgowska
Wizytator w zarządzaniu wiedzą w szkole Jan Fazlagić

Uwarunkowania prawne

Co w prawie piszczy? Fakty i mity dotyczące sześciolatków Nasłuchiwała: Janina Zawadowska
Jakie będą skutki zmian w edukacji małego dziecka? Krystyna Marczewska

Dyrektor przedszkola

Rodzinne przedszkole Dorota Borodaj
Z doświadczeń alternatywnych przedszkoli Janina Zawadowska

Rozmaitości

Rzymskie wakacje Piotr Laskowski
Lektury obowiązkowe dyrektora szkoły Irena Dzierzgowska
Stylowy dyrektor