We wrześniowym numerze kontynuujemy dyskusję na temat wizji edukacji w Polsce oraz kierunków zmian w oświacie. Prezentujemy opinię prof. Leszka Balcerowicza, który na system patrzy z ekonomicznej perspektywy, postulując budowanie „wolnych szkół”. Wolnych od barier administracyjnych i więzów politycznych. Czy jego argumenty są przekonujące, mogą Państwo się dowiedzieć, czytając wywiad, w którym analizuje on główne przyczyny
i bariery blokujące rozwój szkoły. – Jeżeli chodzi o system, to generalnie powinien on przypominać konkurencyjny rynek. Różne jednostki o charakterze zarówno publicznym,
jak i prywatnym, mogą na ten rynek wchodzić na takich samych warunkach i świadczyć usługi edukacyjne o określonym poziomie jakościowym. Do tego potrzebny jest dobry nadzór nad przestrzeganiem standardów jakościowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu zrywamy więzi łączące szkoły z jednostkami politycznymi, a nadzór merytoryczny sprawdza pewne minimum jakości, ale nie blokuje zmian i możliwości rozwoju. Zrywamy ze standardem promującym „urawniłowkę” i pobudzamy innowacyjność – argumentuje w rozmowie z „Dyrektorem Szkoły”.
Rozwinięciem i uzupełnieniem tematu poruszanego przez prof. Leszka Balcerowicza jest Niezbędnik „Dyrektora Szkoły” dotyczący zasad funkcjonowania szkół niepublicznych w Polsce. Opisujemy w nim m.in. podstawy prawne dotyczące zakładania i finansowania tego typu placówek oraz zasad nadzoru nad nimi. Pokazujemy też różnice w prowadzeniu tych szkół i kierowaniu nimi w porównaniu ze szkołami publicznymi. W reportażu Praktyka przekształcania szkół bez psucia prezentujemy także praktyczne opinie oraz komentarze organów prowadzących i dyrektorów, którzy mają już praktykę
i przemyślenia związane z funkcjonowaniem tego rodzaju szkół.

Spis treści DS.09.2012

 

Polityka edukacyjna

Uwolnić szkoły! – rozmowa z Profesorem Leszkiem Balcerowiczem Elżbieta Piotrowska-Albin, Klaudiusz Kaleta
E-podręczniki na świecie Wiesław Sędzicki

Barwy zarządzania

 

Budujemy e-szkołę Ryszard Więcek
Od wizji szkoły do modelu absolwenta… Grzegorz Ćwiertniewicz
Przekroczenie progu gabinetu dyrektora pierwszy etap rozwoju kierowniczego Milan Pol, Lenka Hlouškovả, Petr Novotnỳ, Martin Sedlảček
Przemawianie przywilej nie tylko dla wybranych Beata Bryś

Co w prawie piszczy

 

Zatrudnienie nauczycieli w szkołach niepublicznych Michał Łyszczarz
Pytania do eksperta

Pracownia pedagogiczna

 

Uczeń z zaburzeniami integracji sensorycznej w polskiej szkole Marta Wiśniewska
Rozwój między karą a nagrodą Klemens Stróżyński

Niezbędnik Dyrektora Szkoły - Zasady funkcjonowania szkół niepublicznych

 

 

 

Zakładanie szkoły przez osobę fizyczną lub prawną Artur Olszewski
Finansowanie działalności oświatowej prowadzonej przez organy niepubliczne Artur Olszewski
Wydatkowanie dotacji przez szkoły i placówki prowadzone przez podmioty inne niż samorząd Artur Olszewski
Nadzór nad szkołami niepublicznymi Michał Łyszczarz

Aktualności

Urlopu dla poratowania zdrowia udzieli lekarz medycyny pracy
Za unijne pieniądze powstaje program do pracy z trudną młodzieżą
Dane w SIO są teraz bardziej anonimowe
Nowe zasady uczenia niepełnosprawnych
Zapraszamy na III Ogólnopolską Konferencję GeoGebry
Międzynarodowy konkurs malarski dla dzieci
Certyfikat placówki przyjaznej maluchom
Uczniowie mają prawo do dotacji na podręczniki
Samorządowcy żądają lepszej oświaty
Letnie subwencje mogą być liczone za absolwentów

Projekty dla edukacji

Odkryj to, co dotąd niezbadane
Zdrowo jem, więcej wiem – nauka i zabawa dla zdrowia

 

Kuluary oświaty

 

Guides for free, czyli przewodnicy za darmo Danuta Elsner
Praktyka przekształcania szkół bez psucia Włodzimierz Kaleta
O czystej tablicy, konkursie na dyrektora i ostatnim szkolnym wrześniu Małgorzata Nowak

Wieści gminne

A cóż tam Panie słychać w… Organie?