Sprawa nauczania w szkole religii, etyki i filozofii co pewien czas staje się tematem publicznej debaty. Tym razem okazją do dyskusji są zarówno zbliżające się rekolekcje, jak i planowane zmiany prawne dotyczące warunków i sposobu organizowania lekcji religii. Do rozważań na ten temat zaprosiliśmy przedstawicieli różnych środowisk. Piotr Sikora przedstawia refleksje i propozycje z perspektywy filozofa religii i teologa, posiadającego też doświadczenie nauczania w szkole. W swoim tekście sugeruje znacznie lepsze według niego rozwiązanie niż nauczanie w grupach jednorodnych światopoglądowo – wprowadzenie przedmiotu łączącego elementy religii, etyki i filozofii. Wątek ten kontynuuje Danuta Elsner pokazując na przykładzie Wielkiej Brytanii, jak różnice w światopoglądzie można przekształcić w okazję do uczenia się dla całej społeczności szkolnej. W naszych szkołach trzeba czegoś więcej, a mianowicie stworzenia uczniom możliwości stawiania pytań – przekonuje Autorka. Magdalena Goetz z kolei podejmuje temat równouprawnienia i dyskryminacji na tle religijnym i światopoglądowym w oświacie, a Włodzimierz Kaleta w swoim reportażu przedstawia różne rozwiązania związanie z organizacją rekolekcji w szkole.
Na Państwa życzenie od tego numeru wprowadzamy dział dotyczący nowych technologii. Wychodząc od pojęć takich jak „dojrzałość technologiczna” i „cyfrowi tubylcy”, będziemy pokazywać perspektywę funkcjonowania nowych technologii w edukacji i opisywać ich wpływ na sposoby uczenia młodych ludzi.

 

 

Spis treści DS.03.2014

 

Polityka edukacyjna

Religia, etyka i filozofia w szkole Piotr Sikora
Zmiany w zasadach rekrutacji Joanna Lesińska
Mity o współpracy szkoły z rodziną (część 2) Bogusław Śliwerski

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Wolontariat w szkole

Seniorzy w szkole – szkoła seniorom Danuta Elsner
Aspekty prawne Michał Łyszczarz
Kwestie organizacyjne Anna Klimowicz
Uczniowska pomoc Paulina Gumowska

Co w prawie piszczy

Kontrola przetwarzania danych osobowych Artur Tomasz Olszewski
Odpowiedzialność prawna organizatora wycieczki Małgorzata Drogosz
Pytania do eksperta

Barwy zarządzania

Współpraca z otoczeniem w praktyce Regina Lenart
Monitorowanie realizacji podstawy programowej Marek Misztal

Akademia Zarządzania – Negocjacje w szkole

Kulisy negocjacji Marzena Frąckowiak-Świtkowska
Efektywne negocjacje Tomasz Garstka

Nowe technologie

Dojrzałość technologiczna – wyzwanie edukacji Karolina Zioło-Pużuk

Pracownia pedagogiczna

Różne religie – jedna szkoła Magdalena Goetz
Między dyktatem a uległością Klemens Stróżyński

Aktualności

Dyrektorze pamiętaj o…
Etyka nawet dla jednego ucznia
Pensje powinny motywować najlepszych
Egzaminatorzy zarobią mniej
Trzeba wyszkolić matematyków
Zmiany w kursach dla nauczycieli
Angielski za 3 lata w przedszkolach
Zawody łazików marsjańskich w Polsce
Licea mają za mało komputerów
Zwolnienie z WF tylko od lekarza?
Polski wideoblog najlepszy w UE
To szkoła kupi ćwiczenia dla pierwszoklasistów
Pomysł na zdrową żywność w szkole
IBE: korepetycje nie dają efektów
Nauczyciele uczą schematów
Bezpłatne testy egzaminacyjne
Kalendarium zmian prawnych
I AZDS: co nowego w prawie Włodzimierz Kaleta

Projekty dla edukacji

HP dla Edukacji
Projektujesz? Wygrywasz!

Kuluary oświaty

O pewnej przygodzie edukacyjnej Danuta Elsner
Rekolekcji czas Włodzimierz Kaleta
O sztuce dbania o siebie Małgorzata Nowak

Wieści gminne

A cóż tam Panie słychać w… Organie?