Kwestia darmowego podręcznika od dłuższego czasu przykuwa uwagę publiczną. Zapowiedź premiera Donalda Tuska, że 1 września dzieci, które pójdą pierwszy raz do szkoły, otrzymają bezpłatny podręcznik, nadal wywołuje dyskusje i wiele kontrowersji. Bezsporne jest, że rodzice są zbyt obciążani finansowo zakupem wyprawki szkolnej, ale wątpliwości budzi m.in. tryb powstawania podręcznika (kilka miesięcy, przy praktyce wydawniczej trwającej ok. 1,5 roku) oraz faktyczny cel działań podjętych w tym zakresie przez resort edukacji– na ile mają one charakter merytoryczny, a na ile polityczny i populistyczny? W kwietniowym numerze „Dyrektora Szkoły” sprawę „rewolucji podręcznikowej” opisuje Paulina Gumowska, odnosząc się do sytuacji w innych krajach oraz przedstawiając stanowiska różnych stron: Ministerstwa Edukacji Narodowej, wydawców podręczników, związków zawodowych, organizacji nauczycielskich. Prezentujemy również opinie oświatowych ekspertów – prof. Bogusława Śliwerskiego, Stanisława Szelewy i Klemensa Stróżyńskiego.
Założenie, że wszystkie dzieci powinny mieć prawo nauki w warunkach dostosowanych do ich potrzeb i możliwości, niezależnie od tego, do jakiej szkoły uczęszczają, jest zgodne z wieloma międzynarodowymi dokumentami ratyfikowanymi przez Polskę. Jednak aby było to możliwe, konieczna jest zmiana stereotypowego patrzenia na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz świadomość, że triada rodzic–dziecko–nauczyciel staje się kluczowym elementem edukacji włączającej. Ponieważ nadal ten rodzaj pracy stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli, dyrektorów i rodziców, przygotowaliśmy dla Państwa Niezbędnik poświęcony temu zagadnieniu. Podpowiadamy, w jaki sposób indywidualizować pracę, koncentrować się na potencjale, a nie na ograniczeniach uczniów, organizować współpracę z rodzicami. Znajdą w nim też Państwo przegląd najważniejszych przepisów dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informacje na temat znaczenia wczesnego wspomagania dla rozwoju dziecka oraz zadań osób udzielających wsparcia uczniom i rodzinie.

 

Spis treści DS.04.2014

 

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Edukacja włączająca

Włączanie wyzwaniem dla szkoły Katarzyna Leśniewska
Rola rodziców Katarzyna Leśniewska
Praca z rodzicami Katarzyna Leśniewska
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Katarzyna Leśniewska, Radosław Piotrowicz

Polityka edukacyjna

Rewolucja podręcznikowa Paulina Gumowska
Podręcznikowy show Bogusław Śliwerski
Słów kilka o Wyprawce szkolnej Stanisław Szelewa
Bezpłatny podręcznik? Klemens Stróżyński
10 lat polskiej oświaty w UE Mirosław Sielatycki
Rankingi – toksyczny urok skali Klemens Stróżyński
Sześć istotnych zagrożeń dla ewaluacji Stefan Wlazło

Co w prawie piszczy

Szkolny obiad w zgodzie z prawem Michał Łyszczarz

Barwy zarządzania

Szkoła bez dyrektora Janusz Żmijski
Jak napisać koncepcję na konkurs Małgorzata Nowak

Akademia Zarządzania

Zarządzanie przez współpracę Janusz Żmijski

Nowe technologie

Media społecznościowe Karolina Zioło-Pużuk

Pracownia pedagogiczna

Rodzice w szkole Bogdan Jankowski
Wpływ szkoły na ucznia po lekcjach Ewa Maksymowska

Aktualności

Spotkanie z Czytelnikami
Ogłaszamy konkurs na Super Dyrektora
Uczniowie boją się bezrobocia
Szkoły są gotowe na maluchy
MEN wybrał autora podręcznika
Luksemburg rajem dla nauczycieli
Pomoce do oceny gotowości szkolnej
Otwarcie Centrum Zimbardo
Konkurs MEN dla licealistek
Lekcje z prawa
Apel Rzecznika Praw Dziecka
W roku wyborczym znika mniej szkół
Pierwsze pracownie Filmoteki Szkolnej
O normalizacji w kontekście rynku pracy

Kuluary oświaty

Segregowanie śmieci – edukacja, czy moda? Włodzimierz Kaleta
O gazetkach i estetyce Małgorzata Nowak

Wieści gminne

A cóż tam Panie słychać w… Organie?

Projekty dla edukacji

Projekt Szkoła w Chmurze
Arkusz organizacyjny wczoraj i dziś