10 2015W polskich szkołach uczy się ponad 10 tys. dzieci cudzoziemskich. Spodziewamy się, że
w związku z obecną sytuacją międzynarodową liczba ta już w 2016 r. znacznie się zwiększy. Napływ uchodźców i imigrantów jest ważnym wyzwaniem rozwojowym dla szkół, do podjęcia którego trzeba przygotować całe środowisko. Dlatego też w listopadowym numerze wiele miejsca poświęciliśmy tematowi kształcenia cudzoziemców.
Mogą oni korzystać z nauki i opieki we wszystkich typach placówek oświatowych
– gwarantuje im to polskie prawo, o czym w artykule Podstawa prawna edukacji cudzoziemców pisze Monika Sewastianowicz. Jednak same przepisy nie wystarczą. Potrzebni są dyrektorzy
i nauczyciele świadomi różnic kulturowych i mechanizmów powstawania uprzedzeń oraz rozumiejący potrzeby uczniów trafiających do Polski z innych krajów. Niezwykle ważne jest, by wszyscy (kadra, uczniowie i rodzice) mogli aktywnie uczestniczyć w procesie adaptacji
i asymilacji dzieci, które nie tylko znalazły się w nowej rzeczywistości społecznej, ale często doświadczyły traumatycznych przeżyć.
Jak pokazuje w reportażu Cudzoziemcy w polskich szkołach Włodzimierz Kaleta, mamy wiele przykładów wartych naśladowania, jednak nadal pojawiają się obawy i wątpliwości, czy jesteśmy w stanie podołać temu trudnemu
i odpowiedzialnemu zadaniu. Wiele wskazówek i podpowiedzi, jak przygotować szkołę na przyjęcie uczniów odmiennych kulturowo i sprawić, by zespół nauczycieli i pracowników niepedagogicznych poczuł, że ma odpowiednie zasoby i wsparcie, znajdą Państwo w artykule Katarzyny Leśniewskiej Przygotować szkołę na dzieci uchodźców. Wątek migracji pojawia się również w artykule Mirosława Sielatyckiego dotyczącym wpływu demografii na rozwój polskiej edukacji.

Spis treści DS.11.2015

 

Aktualności

Wybraliśmy Super Dyrektorów!
Na II Kongresie Edukacja i Rozwój spotkali się pasjonaci edukacji
Dyrektorze pamiętaj o…
IV EKKKO odbyła się w Berlinie
MEN powołało konsultanta ds. integracji
Deficyt szkolnego zaufania
Matematycy potrzebują dokształcania
Angliści uczą słówek, a nie mówienia
Nastolatkom brakuje podstawowej wiedzy
Wnioskuj o dofinansowanie biblioteki

Barwy zarządzania

Przygotować szkołę na dzieci uchodźców Katarzyna Leśniewska
Cudzoziemcy w polskich szkołach Włodzimierz Kaleta
Zaufanie zamiast oceniania – rozmowa z psycholog Agnieszką Stein Małgorzata Stańczyk
Jak poprawnie zaplanować budżet Stanisław Szelewa

Co w prawie piszczy

Zmiany w nadzorze pedagogicznym Piotr Gąsiorek
Podstawa prawna edukacji cudzoziemców Monika Sewastianowicz
Rola asystenta nauczyciela w kształceniu specjalnym Piotr Gąsiorek
Pytania do eksperta

Polityka edukacyjna

Demografia a zarządzanie szkołą Mirosław Sielatycki
Ewaluacja zewnętrzna w praktyce Włodzimierz Kaleta

Pracownia pedagogiczna

Podróż w głąb autyzmu Natalia Gumińska
Między wojną a kapitulacją Klemens Stróżyński
Polecam książkę „Głos ucznia” Elżbieta Piotrowska-Albin

Akademia Zarządzania

Finanse szkoły Michał Łyszczarz

Nowe technologie

Wykorzystanie tabletów na lekcji Dorota Janczak

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Edukacja globalna

Myśl i działaj jak przyjaciel Ziemi – rozmowa z dr. Pawłem Kojsem, dyrektorem Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie Danuta Elsner
Szkoły przyjazne naturze Małgorzata Stańczyk
Jak uczyć dbania o Ziemię Danuta Elsner

Projekty dla edukacji

Przesyłanie danych do SIO

Kuluary oświaty

O presji czasu i życiu slow Małgorzata Nowak