Rozpoczęły się zainicjowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ogólnopolskie debaty o przyszłości polskiej edukacji. Tymczasem środowisko oświatowe zastanawia się, jak wdrożyć styczniową nowelizację ustawy o systemie oświaty, która m.in. podniosła wiek rozpoczynania nauki szkolnej. Trudno przewidzieć, ilu rodziców zdecyduje się posłać sześciolatki do klas pierwszych. Samorządowcy i dyrektorzy szkół niepokoją się zarówno o organizację, jak i konsekwencje finansowe tej reformy, zaś nauczyciele z obawą myślą o utracie pracy lub konieczności przekwalifikowania. Jakie w tej sytuacji rozwiązania mogą się okazać przydatne? Jak optymalnie wykorzystać wszystkie możliwości?
Aby pomóc Państwu w sprostaniu temu wyzwaniu, poprosiliśmy ekspertów oświatowych, przedstawicieli organów prowadzących, dyrektorów szkół i nauczycieli o zidentyfikowanie zagrożeń wynikających ze zmian w prawie i zaproponowanie sposobu ich przezwyciężenia. Ponadto nowe przepisy przeanalizował Michał Łyszczarz, a Magdalena Bochenek i Ewa Maksymowska w artykule Czy posłać sześciolatka do szkoły? podpowiadają dyrektorom, jak mogą wesprzeć rodziców, którzy stanęli przed tą trudną decyzją.
Cały czas aktualnym tematem jest ochrona uczniów przed krzywdzeniem. W każdej szkole są dzieci opuszczone, zaniedbane, uwikłane w dramaty rodziców, będące ofiarami przemocy. Zdarza się, że nie rozumiemy wysyłanych przez nie komunikatów, opacznie je interpretujemy i w efekcie zostawiamy samym sobie. W marcowym Niezbędniku Jolanta Zmarzlik, Katarzyna Seidel i Aleksandra Joniec-Kur wyjaśniają, dlaczego czasami trudno rozpoznać, że z uczniem dzieje się coś złego, podpowiadają, jak zapobiegać przemocy i interweniować, gdy już się pojawi, oraz wyjaśniają, jak stworzyć efektywną szkolną politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Autorki przekonują, że możliwość odwołania się do jasnych reguł, uzgodnienie sposobu reagowania na niepokojące sygnały i wsparcie w zespole pracowników to elementy decydujące o skuteczności oddziaływań szkoły. Uzupełnieniem Niezbędnika jest dołączony do tego numeru plakat z propozycją procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci.

Spis treści DS.03.2016

 

Plakat:

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Ochrona przed przemocą

Jak poznać, że dziecko jest ofiarą Jolanta Zmarzlik
Zasady podejmowania interwencji w szkole Katarzyna Seidel
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem Aleksandra Joniec-Kur

Co w prawie piszczy

Podwyższenie wieku rozpoczęcia nauki Michał Łyszczarz
Matura dostosowana do uczniów Wioletta Kozak
Pytania do eksperta

Pracownia pedagogiczna

Czy posłać do szkoły sześciolatka? Magdalena Bochenek, Ewa Maksymowska
Nauczyciel menedżerem relacji – rozmowa z prof. Joachimem Bauerem Małgorzata Pomianowska, Małgorzata Stańczyk
Znaczenie strategii uczenia się Hubert Luszczynski
Wstydliwy problem z wszawicą Katarzyna Krysztofiak

Polityka edukacyjna

Inwestujmy w najwyższą jakość – rozmowa z dr. Jürgenem Hogeforesterem Elżbieta Piotrowska-Albin
Eksperci o zmianach w oświacie Małgorzata Stańczyk

Barwy zarządzania

Społeczne zaplecze szkoły Magdalena Goetz
Jak zmienić nastawienie? Julian Piotr Sawiński
Wagary w szkole Włodzimierz Kaleta

Akademia Zarządzania

Dyrektor jako pracodawca Marta Handzlik

Nowe technologie

Blended learning w praktyce Dorota Janczak

Super Dyrektor Szkoły

Szkoła zawodowców Anna Satel
Centrum społeczności Anna Satel
Dyrektorski sukces Anna Satel

Aktualności

Rusza cykl debat o edukacji
22 zamiast 2 godzin karcianych?
Samorządowa batalia o sześciolatki
Wnioskuj o dotację na podręczniki
Zespół ekspertów oceni maturę
Wspólne problemy trzecio- i piątoklasistów
Zmiany w kształceniu zawodowym
Są już programy dla nowych profesji
Piotr Zawadzki zdobywcą Złotej Kielni
Wuefiści potrzebują przeszkolenia
Zgłoś uczniów do Sejmu Dzieci i Młodzieży
Nowe przepisy o żywieniu w szkole będą w tym roku?

Kuluary oświaty

O rankingach i teatrze Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Wspomaganie a rozwój Jarosław Kordziński

Projekty dla edukacji

Arkusz organizacyjny