Wakacje to ważny czas – pozwala na relaks, wyciszenie, nabranie dystansu do spraw codziennych. Warto więc go dobrze wykorzystać, zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną, otworzyć się na nowe doświadczenia. W lipcowym numerze „Dyrektora Szkoły” podpowiadamy, co zrobić, by ferie letnie były ciekawe poznawczo i pełne pozytywnych wrażeń.
Mamy nadzieję, że wśród rozlicznych interesujących zajęć znajdą Państwo czas na lekturę naszego pisma, przygotowaliśmy bowiem wiele godnych uwagi artykułów. Na początek proponujemy rozważania na temat funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych.
W tekście Utrzymać emocje pod kontrolą dr Dorota Szczygieł wyjaśnia, skąd się biorą uczucia, jak je przeżywany i wyrażamy, jak sobie z nimi radzić. Warto poszerzać wiedzę na ten temat, bo przecież emocje są nieodłączną częścią naszego życia, a kadra zarządzająca zajmuje szczególne miejsce na „emocjonalnej mapie” szkoły.
Temat emocji w artykule Włącz psychowzroczność kontynuuje dr Tomasz Kozłowski, podkreślając znaczenie autorefleksji popartej wiedzą psychologiczną jako czynnika ułatwiającego świadome kierowanie relacjami z innymi. Podstawą tychże relacji jest niewątpliwie komunikacja, a o tym, jakie mogą być konsekwencje zakłóceń towarzyszących czasem temu procesowi, pisze dr Danuta Elsner. Autorka podpowiada, co robić, aby nie dowiadywać się o sprawach dotyczących szkoły na samym końcu, jak usprawnić przepływ informacji i niwelować bariery komunikacyjne. Natomiast do zwrócenia większej uwagi na znaczenie wizerunku w odgrywanej przez nas roli zawodowej namawia Magdalena Goetz, która do artykułu Autoprezentacja i kreowanie wizerunku przygotowała psychozabawę zachęcającą do analizy swoich zachowań w sytuacjach ekspozycji społecznej.

 

Spis treści DS.07.2016

 

Polityka edukacyjna

Działamy na rzecz jednej edukacji – rozmowa z Zygmuntem Puchalskim Małgorzata Pomianowska, Małgorzata Stańczyk

Co wynika z badań – Współcześni uczniowie

Metody i narzędzia diagnozowania uczniów Magdalena Kochańska, Radosław Kaczan, Piotr Rycielski
Efektywna edukacja przyrodnicza Elżbieta Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek, Dominik Marszał, Andrzej Tarłowski
Uczniowska moralność Natalia Skipietrow
Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych Dorota Holzer-Żelażewska

Co w prawie piszczy

Dodatki dla nauczycieli Marta Handzlik
Dodatki dla pracowników niepedagogicznych Marta Handzlik
Pytania do eksperta

Barwy zarządzania

Autoprezentacja i kreowanie wizerunku Magdalena Goetz
Bariery w szkolnej komunikacji Danuta Elsner
Utrzymać emocje pod kontrolą Dorota Szczygieł

Nowe technologie

Uczenie się w cyfrowym świecie Dorota Janczak
Komórka na lekcji – przeszkoda czy pomoc? Małgorzata Stańczyk

Pracownia pedagogiczna

Szkolny program edukacji kulturalnej Mirosław Sielatycki
Reakcja szkoły na biedę i zaniedbanie Magdalena Goetz
Stawiajmy na emocje Julian Piotr Sawiński

Kuluary oświaty

Włącz psychowzroczność Tomasz Kozłowski
Wakacyjne inspiracje Danuta Elsner
Nasi autorzy i redaktorzy polecają
O magicznych miejscach i chwilach Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Uczyć czy sprzyjać nauce? Jarosław Kordziński

Aktualności

Debata o sporcie w szkole
Mniej pieniędzy na Wyprawkę szkolną
Symbol poinformuje o kwalifikacjach
Nowe wymogi dla katechetów
Szybki internet w każdej szkole
GIODO nagradza uczniów
Laury dla młodych przedsiębiorców
Polacy zawojowali Odyseję Umysłu
Płoccy licealiści wygrali konkurs CERN
Wyniki projektu ekonomicznego Na własne konto
III ARS – o przestrzeni edukacyjnej Włodzimierz Kaleta

Projekty dla edukacji

Ewidencja danych uczniów