9 2016W wakacje resort edukacji przedstawił ogólne plany reformy systemu oświaty, które od razu wzbudziły wiele emocji. Sprawdziliśmy więc, jak propozycje MEN oceniają środowiska związane z edukacją. Bogdan Bugdalski zapytał o opinie pracowników naukowych wyższych uczelni, reprezentantów nauczycielskich związków zawodowych i przedstawicieli jednostek samorządów terytorialnych. Natomiast Małgorzata Nowak rozmawiała z dyrektorami szkół, nauczycielami, działaczami organizacji pozarządowych wspierających oświatę oraz uczniami i rodzicami. W komentarzach dominuje przekonanie, że zmiany są konieczne, wątpliwości większości rozmówców budzi jednak ich kierunek i sposób wprowadzania.


Na początku września podejmowane są decyzje dotyczące zajęć pozalekcyjnych. Z jednej strony udział w nich jest dla dzieci i młodzieży okazją do rozwoju i ciekawego spędzania czasu, z drugiej – dają nauczycielom możliwość realizacji swoich pasji i zainteresowań, bo to oni zazwyczaj mają największy wpływ na zakres dodatkowej oferty edukacyjnej szkoły. Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom grona pedagogicznego, uczniów i rodziców? Jak wspierać tych ostatnich w dokonywaniu optymalnych wyborów? Jak efektywnie planować popołudniowe zajęcia? To pytania, na które w dziale Pracownia pedagogiczna starają się odpowiedzieć Bożena Janiszewska i Małgorzata Stańczyk. Do tego tematu nawiązuje również Arkadiusz Siwko, który mówiąc w wywiadzie Dostrzec w uczniu talent o oczekiwaniach wobec szkoły, dzieli się przemyśleniami o sposobach motywowania uczniów do aktywności i rozwijania mocnych stron.

Spis treści DS.09.2016

 

Polityka edukacyjna

Eksperci komentują zmiany w oświacie Bogdan Bugdalski
Dyrektorzy o reformie Małgorzata Nowak
Społeczność szkolna o planach MEN Małgorzata Nowak
Dostrzec w uczniu talent – rozmowa z Arkadiuszem Siwko Małgorzata Pomianowska

Barwy zarządzania

Jak emocjonalnie radzić sobie ze zmianą Tomasz Garstka
Kompetencje przeprowadzania zmiany Zofia Domaradzka-Grochowalska
Znaleźć w rodzicu sojusznika Magdalena Goetz

Co w prawie piszczy

Podstawy prawne organizacji zajęć dodatkowych Michał Łyszczarz
Zasady odbioru dzieci ze szkoły Marta Handzlik
Pytania do eksperta

Pracownia pedagogiczna

Jak organizować zajęcia pozalekcyjne Bożena Janiszewska
Dodatkowe zajęcia – zabawa czy obowiązek? Małgorzata Stańczyk

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Zadania dyrektora

Dyrektor szkoły – menedżer czy przywódca Danuta Elsner
Odczucia dyrektorów wobec ich zadań Danuta Elsner, Krzysztof Bednarek
Przygotowanie do roli dyrektora Danuta Elsner

Nowe technologie

Nauczycielskie strony internetowe Dorota Janczak
Narzędziowy internet Iwona Szocińska

Aktualności

Wrześniowe zmiany w oświacie
Będą przepisy chroniące miejsca pracy
Zakaz e-papierosów w szkołach
Zmiany w postępowaniu rekrutacyjnym
Pomoc dla uczniów niepełnosprawnych
Więcej danych wpisywanych do SIO
Pilotażowa nauka programowania
Sukcesy polskich olimpijczyków
Próg zdawalności na maturze rozszerzonej
Wymagania dla arbitrów egzaminacyjnych
Resort pracy planuje 10 nowych zawodów
Portal o systemie kwalifikacji
Więcej pomidorów, mniej jabłek i marchewki

Projekty dla edukacji

Program TalentowiSKO
Obowiązkowa inwentaryzacja

Kuluary oświaty

O motywacji i motywowaniu Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Partnerstwo czy plaster Jarosław Kordziński