1 2017Nowy Rok kojarzy się ze zmianami. Wiemy już, że nadchodzące miesiące przyniosą nam ich wyjątkowo dużo. Na pierwszy plan wysuwają się te obejmujące wprowadzanie nowych rozwiązań organizacyjnych i programowych w oświacie. Zakres i rodzaj przeobrażeń oraz ich tempo budzą liczne niepokoje i sprawiają, że całe środowisko edukacyjne stoi przed ogromnym wyzwaniem ich wdrożenia, z którym wielu osobom trudno się identyfikować.
Szczególnie dużo zadań wynikających z transformacji ustroju szkolnego spadło na barki pracowników organów prowadzących, kuratoriów oświaty i urzędów wojewódzkich. Zarówno ostatnie, jak i najbliższe tygodnie to dla nich czas wytężonej pracy m.in. nad przygotowaniem nowej sieci szkół. Relacje z podejmowanych w różnych regionach Polski działań w tym zakresie przedstawia Bogdan Bugdalski.


Jednym z głównych efektów reformy oświaty będzie przekształcenie bądź wygaszenie gimnazjów. A co z dyrektorami tych szkół? Na to pytanie odpowiada Michał Łyszczarz. Natomiast dr Danuta Elsner na przykładzie szkoły podstawowej pokazuje, jak przygotować bilans zasobów, czyli zestawienie tego, co już mamy, a co jeszcze będzie potrzebne do wdrożenia i utrwalenia zmiany. W numerze styczniowym zamieszczamy również omówienia planów dotyczących szkolnictwa zawodowego oraz cyfryzacji szkół.
Nie ulega wątpliwości, że czeka nas rok przełomowy. Dlatego tak ważne jest zadbanie o siebie – o zdrowie oraz dobrą kondycję, zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Każdy ma na to swoje sposoby, ale nie zawsze są one skuteczne. Dlatego  w styczniowym Niezbędniku Małgorzata Czernecka, Anna Kolasińska i dr Ewa Chojnowska przedstawiają różne propozycje  i wskazówki, które mogą ułatwić Państwu lepsze zarządzanie własną energią. Pokazują także, jakie codzienne nawyki  i działania wspierają naszą odporność i wytrzymałość oraz sprzyjają regeneracji. Naszym zdaniem warto ich rady dodać  do noworocznych postanowień.

Spis treści DS.01.2017

 

Polityka edukacyjna

Nowa struktura szkolnictwa Agata Piszko
Reforma: działania organów prowadzących Bogdan Bugdalski
Reforma: działania kuratorów oświaty Bogdan Bugdalski
Podstawą reformy musi być dziecko – rozmowa z prof. dr hab. Łukaszem A. Turskim Bogdan Bugdalski

Co w prawie piszczy

Sytuacja prawna dyrektorów gimnazjów Michał Łyszczarz
Opieka nad chorym uczniem Marta Handzlik
Pytania do eksperta

Barwy zarządzania

Jak opracować bilans zasobów Danuta Elsner
Skuteczny lider na burzliwe czasy Jan Fazlagić
Wywiadówka o ochronie danych Jarosław Feliński

Niezbędnik Dyrektora Szkoły – Zarządzanie własną energią

Antidotum na zmęczenie Małgorzata Czernecka
Regeneracyjne przerwy w pracy Anna Kolasińska
Efektywny sen Małgorzata Czernecka
Wykorzystanie energii z jedzenia Ewa Chojnowska

Akademia Rozwoju Szkoły

Nauczanie kooperatywne Marta Majorczyk

Nowe technologie

Nauka programowania Dorota Janczak

Pracownia pedagogiczna

Escape room – sposób na nudę w bibliotece Alicja Piecha, Izabela Wyppich

Projekty dla edukacji

Zarządzanie pracą szkoły

Super Dyrektor Szkoły

Szkoła z przypowieści Anna Satel
Nauka innowacyjności Anna Satel

Aktualności

Projekty podstaw programowych
Resort edukacji przywraca kanon lektur
Koniec prac nad ustawami
Zostaje dodatek uzupełniający
Każdy sześciolatek z subwencją
Wysłuchanie publiczne poza Sejmem
Najnowsze wyniki TIMSS i PISA
Sekretarz generalny OECD chwali Polskę
Koniec z losowaniem wizytatorów
NIK: System Informacji Oświatowej ma wady
Konkurs na Wolontariusza Roku
Eksperci AWF o złej kondycji uczniów
Prezentacja zmian w nauce zawodu Włodzimierz Kaleta
Co dalej z cyfrową szkołą? Anna Jakubiec

Kuluary oświaty

Noworoczne rytuały przejścia Tomasz Kozłowski
O niezadanych pytaniach Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji
Domek testów Jarosław Kordziński