PersonelPlus 05 2019 OKLADKA 1

Jak ekspert HR radzi sobie na rynku pracy? W bieżącym numerze znajdziemy m.in. takie hasła, jak: „Zmiana pracy to zmiana”, „Marsz w mrozie i we mgle – najważniejsze to nie stanąć wtedy w miejscu”, „Kandydat z marką”, „Komfort czy samorealizacja?”, „Wysoko ustawiona poprzeczka”, czy wreszcie – „Sztuka szukania”. Zapewne niezbyt pozytywne odczucia pojawią się po ich przeczytaniu…

Każdy z nas w którymś momencie mierzy się z wyzwaniami związanymi ze zmianą pracy. Wydawałoby się, że dla HR-owca to bułka z masłem, i rzeczywiście może tak być, ale bywa też zupełnie inaczej. Czasem układa się tak, że praca sama nas znajduje – wtedy rzadko widzimy tę zmianę w kategoriach wyzwania. Czasem jednak to my jej mozolnie szukamy – wtedy odbiór tej sytuacji mamy zupełnie inny. Pewnie trochę zależy to od naszej osobowości, trochę od zbiegu okoliczności, od szczęścia, ale i od naszego podejścia do budowania własnej kariery. Zapewne tworząc jej wizję i działając celowo, dużo łatwiej przychodzi nam przystępowanie do zmian. A jak to wygląda w praktyce? W trakcie konferencji „HR Tech Summit” usłyszałam, że 80 proc. osób (doświadczonych pracowników) zaczyna świadomie zarządzać swoją karierą dopiero w momencie, w którym tracą pracę. Wcześniej nie poświęcają tej kwestii zbyt wiele uwagi. Jak łatwo się domyślić, doświadczając straty, nagle jesteśmy zmuszeni do tego planowania podejść. Wtedy jest to z pewnością trudniejsze, tym bardziej że nieraz czujemy się, jakbyśmy mieli nóż na gardle. Mogłoby się wydawać, iż mając bogate doświadczenie w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, łatwiej będzie nam pracę znaleźć. Ale okazuje się, że np. 50-letni HR-owiec – kandydat z ogromnym doświadczeniem zawodowym – wcale nie jest w procesie rekrutacyjnym mile widziany. Będąc bez pracy, nagle stajemy się niewidoczni dla dotychczasowych – wydawałoby się dobrych – znajomych z branży, jak również partnerów biznesowych. Zapadamy się w czarną dziurę, tracimy pewność siebie. Jednym słowem – łatwo nie jest, choć trzymając fason, nikt oficjalnie się do tego nie przyzna.

Jak sobie z tą sytuacją radzić? Jak zawczasu przygotować się na zmianę pracy? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w bieżącym numerze. A biorąc pod uwagę fakt, że przy dotychczasowym postępie technologicznym zmieniać pracę, w tym jej zakres, będziemy dużo częściej, warto odpowiednio do tego podejść.

Spis treści 5.2019:

temat numeru

8 Twoja kariera w profesjonalnych rękach

Czy HR-owcom, którzy znają firmy od kuchni, łatwiej szukać pracy? Czy dzięki doświadczeniu i wiedzy jako kandydaci swobodniej poruszają się na rynku i efektywniej wchodzą w interakcje z decydentami w nowych miejscach pracy?

14 Czy szewc bez butów chodzi?

Media donoszą o rynku kandydata. Czy odnosi się to również do specjalizacji HR? Kogo szukają firmy i czy doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi to przyszłościowy kierunek rozwoju?

18 Z teorii HR-owca nie zagniesz

HR-owcy na ogół przykładają małą wagę do własnego procesu rekrutacji. Słabo opracowane CV, brak przygotowania do rozmowy. Rzadko wchodzą w partnerską rozmowę. Tak najczęściej wygląda kontakt z nimi w procesie rekrutacji.

28 Kandydat z marką

HR-owiec, jak każdy inny pracownik, wcześniej czy później
znajdzie się w sytuacji kandydata do pracy, który będzie musiał
w praktyce zmierzyć się z problemami stojącymi przed szukającym na rynku pracy. Czy łatwo sobie z tym poradzić, mając doświadczenie w HR-ze?

30 Poprzeczka coraz wyżej

Pamiętam, jak w 2015 r. zrobił na mnie wrażenie tytuł „Czas wysadzić w powietrze HR i zbudować coś nowego”. Dla HR-owca brzmiało to niezwykle intrygująco.

44 Szukać z zaangażowaniem

W procesie poszukiwania pracy ważne są fakty,
wizerunek i komunikacja. Interview to występ, który musi być dopracowany i przekonywający, a jednocześnie spontaniczny i prawdziwy. Dla HR-owca jest to szczególnie wymagająca 
sytuacja.

 ludzie i wydarzenia

48 Skuteczny transfer wiedzy

Program mentoringowy, który realizujemy w firmie, opiera się na mentoringu tradycyjnym. Naszymi mentorami są m.in. członkowie zarządu Henkel Polska – relacjonuje Dorota Strosznajder.

54 Na ścieżce rozwoju

Rozwój menedżera niejedno ma imię. Popularnymi kierunkami są studia MBA, podyplomowe lub szkolenia menedżerskie. O tym, co się najlepiej sprawdza w dzisiejszych realiach, rozmawiamy z dr. Witoldem Jankowskim, prezesem ICAN Institute.

58 Silna rodzina i silna firma

Rodzinne wartości skutecznie zwiększają wartość biznesów rodzinnych. Z czym w kontekście swoich firm i rodzin zmierzyli się w dniach 18–19.03.2019 r. uczestnicy VI Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych?

59 Docenianie w pracy ma moc!

Radość i szczęście w pracy to tematy, którymi coraz bardziej interesują się pracodawcy, szukając konkretnych rozwiązań i dobrych praktyk, na których mogą się wzorować. Mogli je znaleźć na konferencji „Fun at Work Summit 2019”.

60 To szczęście być tam, gdzie ludzie są szczęśliwi

Kiedy jak nie w Międzynarodowy Dzień Szczęścia rozmawiać o well-beingu? Dlatego 20.03.2019 r. odbyła się 3. edycja konferencji „Welbeing w praktyce”. Konferencji przyświecało hasło #WybieramWellbeing.

61 Pracodawcy mówią: Dziękujemy!

Jak docenić pracowników? Jak pokazać, że bardzo nam na nich zależy? Jak wyróżnić tych, którzy każdego dnia współtworzą sukcesy organizacji? Jak dostarczyć im zastrzyku pozytywnej energii?

62 EB Kreatorzy 2018

W 5. edycji konkursu EB Kreator wzięło udział 79 pracodawców, przesyłając łącznie 148 zgłoszeń. Statuetkę i tytuł EB Kreator 2018 otrzymały firmy: DGS Poland / DGS Business Services, IKEA Retail, Dunning, Kruger & Associates, FFW Communication, PwC Polska, McDonald’s Polska oraz Lidl.

64 29 Najlepszych Miejsc Pracy w Polsce

W 11. edycji konkursu Great Place to Work® prestiżowy tytuł Najlepszego Miejsca Pracy Polska 2019 uzyskała rekordowa liczba organizacji. Po raz pierwszy laureaci konkursu zostali wyłonieni spośród firm, które na wcześniejszym etapie uzyskały certyfikat Great Place to Work®. Podczas gali konkursu zadebiutował także ranking na Najlepsze Miejsca Pracy dla Millenialsów.

66 Jaka przyszłość czeka HR?

Czy chatboty to przyszłość komunikacji z kandydatami i pracownikami? Jakie narzędzia wybierać, by tworzyć organizacje przyszłości? To tylko niektóre pytania, na które można było uzyskać odpowiedzi podczas konferencji „HR Tech Summit”.

 raport

72 Przestrzeń zawodowego spełnienia

Spełnienie zawodowe jest kluczową sprawą w świadomym zarządzaniu kadrami. W zarządzaniu, które zwiększa zaangażowanie pracowników, wpływa na ich lojalność, ograniczając rotację, odpowiada za efektywność zadań wykonywanych przez zatrudnionych.

78 Jak przeciwdziałać skutkom starzenia się personelu

Demografowie coraz dobitniej wskazują na rychłą intensyfikację kryzysu demograficznego. Jakie będą jego następstwa w zakładach pracy? Czy pracodawcy w Polsce widzą w nim zagrożenie dla własnych organizacji?

 hrm

82 HR na zakręcie

Zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) jest specjalnością zarządzania, o czym często zapominamy – szczególnie gdy posługujemy się popularnym na rynku skrótem „HR”. HR to po prostu ludzkie zasoby (ang. human resources), a nimi zajmować się można na różne sposoby, gdy stracimy z oczu trzeci człon akronimu HRM – management.

86 Wspólnie się doskonalić

Tłumaczenie nazwy „community of practice” – społeczność praktyków – nie oddaje istoty zjawiska stającego się w obszarze zarządzania różnorodnością narzędziem rozwoju osób, które już teraz są ekspertami, ale które czują, że bez wzajemnego wsparcia nie osiągną tyle, ile osiągnąć mogą dzięki synergii.

92 Jeśli nie praca tymczasowa, to co?

Osiemnastomiesięczne ograniczenie pracy tymczasowej to problem, który w ostatnim czasie spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy, zmuszając do przemyślenia dotychczasowej strategii zatrudniania. Jakie są alternatywy dla pracy tymczasowej?

 edukacja i rozwój

96 Jak i po co być społecznie odpowiedzialnym?

Jak wskazuje Gallup, w latach 2014–2016 aż 85 proc. pełnoetatowych pracowników rozsianych po 155 krajach świata nie czuło się zaangażowanych w swoją pracę ani nie podchodziło z entuzjazmem do codziennych obowiązków.

104 Jak potencjał przemienić w efekt?

Firmy są po to, by pomnażać swój kapitał. Stworzenie właściwych warunków dla manifestacji potencjału umysłów i serc pracowników staje się konieczne, jeśli chcą to dalej czynić.

 prawo

110 Prowadzenie dokumentacji pracowniczej w przypadku ponownego zatrudnienia

Obowiązujące od 1.01.2019 r. przepisy nakazują prowadzenie jednej teczki akt osobowych dla pracownika, z którym po przerwie ponownie nawiązano stosunek pracy. Zasada ta obowiązuje jednak w pełni tylko tych pracowników, z którymi pierwszy stosunek pracy został nawiązany po 1.01.2019 r.

115 Serwis LEX Kadry – poradnik prawny w pytaniach i odpowiedziach

po godzinach

118 Nowości wydawnicze 
– warto przeczytać!

opinie/komentarze

  • Joanna Wąsowska / 6
  • Maja Chabińska-Rossakowska / 7
  • Michał Starościak / 13
  • Małgorzata Konopacka / 22
  • Beata Bukowska / 24
  • Angelika Śniegocka / 26
  • Olga Szepelak-Denes / 34
  • Anna Muszyńska-Jurków / 36
  • Katarzyna Szydłowska / 38
  • Izabela Gajewska / 42
  • Jakub Kurzaj / 90
  • Dariusz Użycki / 95
  • Iwona Wieczorek / 100
  • Ewelina Pisarczyk / 102
  • dr Małgorzata Sidor-Rządkowska / 108
  • dr Grzegorz Łyjak / 114