1899 2412 140 lipiec 2019

Z pewnością budzą emocje. Są również ważnym elementem oddziaływania na pracownika, a z drugiej strony narzędzia użyte niewłaściwie lub niewłaściwie zaprojektowane mogą przynieść duże szkody i straty dla organizacji. Systemy premiowe, bo o nich mowa, z pewnością wymagają dobrego przemyślenia i ustalenia właściwego celu, jakiemu mają służyć.

W niektórych funkcjach, jak np. w sprzedaży, trudno wyobrazić sobie system wynagradzania bez części motywacyjnej w postaci tzw. prowizji czy premii. Ale oprócz zwolenników systemów premiowych są też ich przeciwnicy oraz organizacje, które zdecydowały, że takowych wprowadzać nie będą. Z pewnością każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Warto poznać argumentację każdej ze stron, zanim podejmie się decyzje, w którym kierunku iść. Jeśli jednak zdecydujemy się już na wprowadzenie systemu premiowego, należy do zagadnienia podejść profesjonalnie, ze świadomością, że idealny model nie istnieje. Po wdrożeniu nie należy zapominać o jego monitorowaniu i w razie potrzeby – modyfikowaniu, choć też nie za częstym. Natomiast przed rozpoczęciem prac nad budowaniem systemu wynagrodzeń warto bliżej przyjrzeć się strukturze potrzeb pracownika. Każda bowiem jednostka jest inna, a system motywacyjny, by był skuteczny, musi uwzględniać tę najważniejszą prawdę o człowieku1.

Jestem przekonana, że lektura bieżącego numeru pomoże w powyższych dylematach, a eksperci, którzy zgodzili się podzielić swoim doświadczeniem w tym obszarze, rozwieją wiele wątpliwości, podpowiedzą Państwu, od czego zacząć, oraz ukażą rys historyczny wdrażania w Polsce nowoczesnych systemów premiowych, które zastąpić miały powszechne przed czasami transformacji gospodarczej tzw. trzynastki.

1 Patrz: https://badaniahr.pl/biblioteka/article/19/Zalety-i-wady-motywacyjnych-systemow-wynagrodzen (dostęp: 13.06.2019 r.).

Spis treści 7.2019:

 temat numeru

8 Od czego zacząć?

O znaczeniu dobrze działającego systemu premiowego nikogo ze służb HR-owych lub przedstawicieli kadry menedżerskiej nie trzeba przekonywać. W ostatnim czasie można jednak zaobserwować, że rola i znaczenie premii nieco się zmieniają.

14 System w dziewięciu krokach

Teoretycy zarządzania wielokrotnie ogłaszali zmierzch systemów premiowych. Praktycy w odpowiedzi mówią, że dotyczy to tylko źle zaprojektowanych systemów premiowych.

18 Po co te premie?

Mechanizmy premiowania to subtelne konstrukcje zależne od wielorakich czynników zewnętrznych i wewnątrzorganizacyjnych. W Polsce od lat 90. zmieniały się wraz z rozwojem i profesjonalizacją rynku pracy, stopniowo upodabniając się do systemów działających w krajach dużo bardziej zaawansowanych ekonomicznie.

21 Optymalne zdefiniowanie celów

System motywacyjny jest jednym z kluczowych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Jego waga rośnie zwłaszcza w przypadku działów sprzedaży, które przyczyniają się do ekonomicznego być albo nie być przedsiębiorstw.

24 Lekarstwo czy trucizna?

Często przyjmujemy za niekwestionowaną prawdę, że system premiowy motywuje pracowników, a w szczególności pracowników działów sprzedaży, do lepszej pracy.
I jak to w życiu bywa, czasami będzie motywował,
a czasami przyniesie odwrotne rezultaty.

28 Przemyślany projekt

Od wielu lat – jako konsultant oraz praktyk w biznesie – zajmuję się tematyką motywacji i zauważam pewne schematy działania. Na początku mamy ambitne założenia, że system będzie prosty i transparenty, a na końcu lądujemy z wielkim monstrum, w którego chcemy upchnąć wszystko i gubimy to, co ważne. Często dajemy też premię wszystkim, z wiarą, że będzie motywacyjna.

40 Czynniki sukcesu

Czy prawidłowo działający system premiowy ma wpływ na wyniki osiągane przez firmy i czy warto go wdrażać? Firmy, które z sukcesem wprowadziły system premiowy dla pracowników front office'u, notują wzrost sprzedaży
nawet o 44 proc.! Warte zastanowienia…

 ludzie i wydarzenia

44 Uczyć się znaczy doświadczać

O historii, ewolucji i coraz rozleglejszych perspektywach e-szkoleń oraz o kompetencjach, jakich wymaga tworzenie cyfrowego środowiska do takiej nauki, rozmawiamy z Martą Machalską, autorką książki „Digital learning. Od e-learningu do dzielenia się wiedzą”, wydaną w tym roku przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

48 O odwadze w dążeniu do równowagi

Podczas największego dorocznego wydarzenia realizowanego w ramach Karty Różnorodności ponad 200 gości oraz kilkunastu ekspertów i ekspertek podjęło temat odwagi w dążeniu do równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym.

49 Potęga crowdsourcingu w rekrutacji

Talentuno wystartowało w Polsce 23.05.2019 r. Podczas uroczystego wieczoru dla branży HR miała miejsce inauguracja platformy, która stawia sobie za cel zdemokratyzowanie rynku i zmianę sposobu rekrutacji do pracy.

50 Najmłodsi na rynku pracy

Eksperci spierają się, czy pokolenia w ogóle istnieją. Niezależnie od tego sporu na rynek pracy wkracza zupełnie nowa generacja – pokolenie Alfa, czyli ludzie urodzeni w XXI w.

52 Z energią o employer brandingu

Pracodawcy wiedzą, że kluczem do sukcesu są ludzie i poziom energii organizacyjnej. Jak o nią zadbać? Jednym ze sposobów jest dbanie o dobrą markę pracodawcy, czemu poświęcona była konferencja „Employer Branding Summit 2019”.

 raport

58 Pracownicy jutra

Szacuje się, że spośród zawodów, które będą wykonywane za 10 lat, dziś aż połowa nie jest jeszcze znana. Rynek pracy i potrzebne na nim kompetencje bardzo szybko się zmieniają. Katalizatorem tych zmian jest rozwój technologii. Czy nadchodzące zmiany powinny cieszyć, czy budzić niepokój?

64 Jak dbać o kondycję zdrowotną pracowników?

Opieka medyczna jest wciąż najbardziej pożądanym przez pracowników świadczeniem dodatkowym oferowanym przez 55 proc. pracodawców. Przedstawiamy raport, ukazujący trendy rynkowe i dobre praktyki oraz podpowiadamy, jak wdrażać programy prozdrowotne.

 hrm

68 Rekrutacja po nowemu

Milion złotych kary za RODO – tak brzmiały nagłówki artykułów tuż po konferencji prasowej prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Skąd emocje i zaskoczenie opinii publicznej? Co wykażą kolejne kontrole i dlaczego należy być czujnym, w szczególności prowadząc procesy rekrutacyjne?

72 Jak złapać byka za rogi?

Dziedzina analityki personalnej wymaga wielorakiego teoretycznego przygotowania. Warto przyjrzeć się głównym etapom wdrażania analityki HR-owej w organizacji i zobaczyć, na co należy zwrócić szczególną uwagę, a czego się wystrzegać.

76 Jak przejść przez rekrutacyjny lejek

Rekrutacja zaczyna przypominać sprzedaż. Z tego względu współczesna strategia HR-owa powinna uwzględniać nie tylko tradycyjne rozwiązania rekrutacyjne, lecz także metody i narzędzia znane z marketingu konsumenckiego.

84 Zarządzanie różnorodnością w IT

Wiosną 2019 r. rozpoczęliśmy badanie poświęcone wyzwaniom, jakie przed sektorem spółek technologicznych stawia zarządzanie różnorodnością. Skupiliśmy się na firmach mniejszych i średnich, by lepiej zrozumieć problematykę całego sektora.

 edukacja i rozwój

88 Marzenie mam… czyli rzecz o odważnym przywództwie

W biznesie na co dzień rzadko mówi się o marzeniach. Jakoś to słowo nie pasuje do planów, prognoz, wskaźników. A przecież największymi przywódcami w dziejach byli marzyciele. To dzięki nim nastąpiła rewolucja przemysłowa, to oni stoją za kultowymi produktami świata.

92 Facylitacja w pracy menedżera

Dlaczego w Intel szkolenia z efektywnych spotkań prowadził CEO? Ile można uzyskać podczas spotkań? Co zrobić, by ludzie naprawdę się w nie angażowali? Czy istnieją jakieś techniki, które zwiększają ich owocność?

97 Action learning – metoda idealna?

Czy osoby odpowiedzialne za obszar rozwoju kompetencji są w stanie znaleźć idealne narzędzie, które pomoże organizacji wzrastać i zapewni wysoką efektywność zespołów? Jak rozwijać menedżerów?

102 Tekst w szkoleniu e-learningowym

Ponad 40 proc. Polaków nie umie czytać złożonych tekstów ze zrozumieniem! W e-learningu głównym medium przekazu jest tekst. Często skierowany do odbiorców, o których wiemy niewiele.

106 Być w drodze

W spółce ASUS Polska wdrożone zostały spójne działania na rzecz budowy pozytywnych doświadczeń pracowników. Spójność polega m.in. na tym, że połączono procesy rekrutacji, onboardingu, employer brandingu oraz brand exposure.

 prawo

110 Wypadek w pracy a wypadek komunikacyjny

Wypadki w pracy, jak również w drodze do pracy oraz w drodze powrotnej, są zdarzeniami nieodłącznie towarzyszącymi każdej działalności zawodowej. Wypadki te mogą, choć nie muszą, być jednocześnie wypadkami komunikacyjnymi.

115 Serwis LEX Kadry – poradnik prawny w pytaniach i odpowiedziach

po godzinach

118 Nowości wydawnicze 
– warto przeczytać!

opinie/komentarze

  • Dobrosława Gogłoza / 6
  • Witold Moszyński / 7
  • Magdalena Miąsek / 17
  • Paweł Skrzeliński / 32
  • Joanna Liksza / 34
  • Anna Przygoda / 36
  • Maciej W. Iwankiewicz / 38
  • dr Małgorzata Sidor-Rządkowska / 71
  • Marek Parzydło / 82
  • Dariusz Użycki / 83
  • dr Tomasz Kozłowski / 100
  • Paweł Wierzbicki / 104
  • Maciej Ambroziewicz / 114