Prawo01 stycznia, 2020

Personel Plus 01/2020

Nasze życie opiera się na doświadczeniach. Tak się zresztą najlepiej uczymy i poznajemy otaczający nas świat. Budujemy w ten sposób własny odbiór rzeczywistości. Zapewne z tego też względu na ten element zwrócono uwagę w biznesie – początkowo wychodząc z płaszczyzny klienta, a od jakiegoś czasu przenosząc tę perspektywę na grunt pracowniczy. Stąd też w bieżącym numerze sporo miejsca poświęcamy budowaniu pozytywnego doświadczenia kandydatów i pracowników (ang. candidate/employee experience, CX/EX). Obszar ten okazuje się szczególnie ważny w branżach, które doświadczają tzw. rynku pracownika, gdzie trwa walka o najlepszego kandydata i pracownika, o jego przyciągnięcie i zatrzymanie.

O tym jednak, czym jest CX/EX, jak się za ten proces zabrać, jakich wyzwań się spodziewać, na czym się skupiać i dlaczego w ogóle warto podejmować działania w tym zakresie, przeczytają Państwo w dalszej części numeru. Ja natomiast opowiem o zasłyszanej ostatnio historii…

Bohaterka – Dominika – od ośmiu lat współpracuje z firmą X. Przyjęta została do pracy na umowę-zlecenie. Zgodziła się, choć od początku zgłaszała, iż chciałaby pracować na etacie. Szef mówił jej, że po jakimś czasie forma zatrudnienia ulegnie zmianie. Pomimo zapewnień Dominika powoli przestała wierzyć, że tak się stanie. W końcu dostała propozycję przejścia na działalność gospodarczą, której nie przyjęła, potem zmienił się szef. Gdy dostała funkcję kierowniczą, znów wspomniała o etacie. Zbliżał się koniec roku, przełożony powiedział, że etaty planuje się w połowie roku, więc żeby Dominika wszystko sobie przemyślała i potwierdziła, czy ten etat chce. Będzie się on wiązał z koniecznością większej dyspozycyjności (Dominika pracowała z domu) i wypełniania nowych formalności. I rzeczywiście pracownica e-mailowo potwierdziła swą wolę, choć nie wierzyła, że jest to realne. Nie miała też odwagi pytać szefa o przebieg spraw. Pod koniec roku dostała zaproszenie na spotkanie. Okazało się, że od stycznia może przejść na umowę o pracę, ale będzie się to wiązało z niższym wynagrodzeniem netto. W głowie kłębiło się wiele dylematów. Co zrobić? Jak nie zawieść szefa, który nie rzucił słów na wiatr, a jednocześnie zdecydować się na najlepszą dla siebie formę zatrudnienia?

Jaką drogę wybierze Dominika? Czy będzie to dobry wybór? Jakie doświadczenia zebrała z tej kilkuletniej relacji? Pewnie rodzi się Państwu, jak i mnie, wiele pytań. Historia przedstawia tylko perspektywę bohaterki. Nie znamy tej drugiej.

Ciekawa też jestem, jak Państwo budują doświadczenia swoich kandydatów i pracowników. Czym one dla Państwa są?

Spis treści 01.2020:

temat numeru

8 Doświadczenie – początek wszystkiego

Zanim zaczniemy pracę nad doświadczeniami naszych kandydatów i pracowników, warto zastanowić się, czym takie doświadczenia tak naprawdę są. Dlaczego inwestowanie w nie jest (z czysto biznesowego punktu widzenia) tak ważne? Rozumiejąc, jak powstają, możemy lepiej nimi zarządzać.

12 Wyszukiwanie i pozyskiwanie talentów

Talent sourcing zyskuje na znaczeniu. O wykwalifikowanych pracowników ubiega się wielu pracodawców, prześcigając się w skierowanej do nich ofercie. Ponieważ jednak większość z nich jest już związana z innym pracodawcą, tradycyjne ogłoszenia o pracę nie wystarczają już do realizacji celów rekrutacyjnych.

18 Co stanowi siłę marki pracownika?

Stopa bezrobocia potwierdza istnienie w naszym kraju rynku pracownika. A z punktu widzenia zespołów HR i rekruterów oznacza to, że coraz trudniej nie tylko utrzymać utalentowanych pracowników, lecz także zrekrutować do firmy nowych, wartościowych członków zespołu.

22 Jak zadbać o klienta wewnętrznego?

Cztery dekady temu w Skandynawii narodził się nowy kierunek marketingu – marketing doświadczeń, który przez wiele lat nie zdobył większego uznania. Przełom nastąpił dopiero w XXI w., kiedy walka o talenty stała się faktem.

26 Pracownik to najlepszy PR-owiec

Obecnie kadra menedżerska jest coraz bardziej świadoma tego, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na pozytywne postrzeganie jej firmy przez klientów jest customer experience. Aktualnie równie istotny jest employee experience, które staje się jednym z najważniejszych obszarów działania zespołów HR.

29 Doświadczenie to nie welcome pack

Parę lat temu ścigaliśmy się z moimi koleżankami i kolegami z innych firm na to, kto zrobi bardziej spektakularny welcome pack (z ang. pakiet powitalny) dla nowych pracowników. LinkedIn był po prostu zalany zdjęciami różnych gadżetów i wymyślnie udekorowanych biurek, a lajki i „achy i ochy” lały się strumieniami.

32 Wszyscy jesteśmy kandydatami

Jak pokazuje badanie eRecruiter, relacje firm z kandydatami mają bezpośredni wpływ na wyniki biznesowe i wizerunek marki. Budowa candidate experience nigdy nie była tak ważnym celem dla biznesu jak dziś. Jakie wyzwania stawiają przed firmami kandydaci oraz jak radzą sobie z nimi pracodawcy?

36 Zmierzyć niemierzalne

Jeśli jest coś, co powinniśmy szczególnie zapamiętać z 2019 r., to fakt, że działania candidate experience i employee experience przestają być tylko pewną opcją, a stają się w wielu firmach integralną częścią strategii HR-owej.

50 Proces, który zaczyna się od wejścia

Przeżycia i odczucia pracownika związane z organizacją kształtują się przez cały czas trwania tej relacji. Dlatego tak ważne jest zbudowanie spójnej i zintegrowanej strategii zarządzania doświadczeniami pracowników.

 ludzie i wydarzenia

56 Szczęście jako efekt uboczny zdrowej organizacji

Szczęście w pracy – temat niezwykle ważny, choć czasem odległy, a jednocześnie bliski każdemu, bo przecież w pracy spędzamy większość naszego życia. Jak o to szczęście w pracy dbać, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i organizacyjnym, rozmawiali przedstawiciele różnych organizacji podczas jednej z konferencji „Lato HR”.

raport

66 Postaw na to, co ważne

Jeśli podejmowane przez Ciebie działania employerbrandingowe nie są skuteczne, to najwyższy czas je zmienić. Skup się na tych obszarach, które są istotne, aczkolwiek czekają Cię zmiany trudne i długotrwałe. O czym mówię? O wartościach, które są kluczowym elementem kultury organizacji, a także marki pracodawcy.

69 Uważność, docenianie, charyzma i energia

Badania 4Results pokazują wyraźnie, że coraz trudniej zawalczyć o uwagę pracownika. Jak przemawiać do serca i rozumu uczestników organizowanych przez nas spotkań, aby w pełni zaangażowali się we wspólne działania?

 hrm

74 Wcześniej nie znaczy lepiej

W 2017 r. Polska jako jedyny kraj w Unii Europejskiej zdecydowała się obniżyć wiek emerytalny, podczas gdy w innych państwach wdraża się zupełnie odwrotne rozwiązania.

80 Boty w HR-ze

Jesteśmy świadkami czwartej rewolucji przemysłowej, której charakterystyczną cechą jest gwałtowny rozwój technologii. Maszyny wygrywają z ludźmi w szachy, rozwożą towary w magazynach czy też podpowiadają, jak najszybciej dojedziemy do celu.

84 Spór zbiorowy bez tajemnic

Człowiek środka, negocjator, psycholog – kim tak naprawdę jest mediator? Jaką rolę odgrywa w sporze zbiorowym? Czy ma swoje miejsce w codziennym funkcjonowaniu firmy?

edukacja i rozwój

88 Liderzy w świecie cyfrowej transformacji

Żyjemy w świecie VUCA. Dziś rynek pracy zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Ponadto w każdej organizacji spotykają się ludzie należący nawet do czterech pokoleń, a przedstawicieli każdego z nich motywują do działania różne rzeczy. W takiej sytuacji HR-owcy nie mogą narzekać na brak adrenaliny w swojej codziennej pracy.

92 Konie lustrem lidera?

Naturalne jeździectwo to filozofia postępowania z końmi, która wyrosła na gruncie stylu western i mitu kojarzonego z pojęciem zaklinacza koni. Monty Roberts, Bill Dorrance, Buck Brannaman czy Pat Parelli są sztandarowymi postaciami tego nurtu.

94 Czas wyjść spod cudzego szyldu!

Wielu ekspertów pracuje w zaciszu swoich biurek, a ich otoczenie nie zdaje sobie sprawy z mocy ich doświadczenia i wiedzy. Jeśli chcemy być pozycjonowani jako eksperci w swojej dziedzinie, warto pomyśleć, jak to strategicznie osiągnąć.

98 E-learning – wymagające doświadczenie edukacyjne

Co to znaczy, że szkolenie e-learningowe jest dobre? Atrakcyjne, angażujące, dopasowane do potrzeb grupy docelowej, będące nośnikiem wartościowych treści? A może po prostu takie, którego efektem jest trwała zmiana: przyrost wiedzy, zwiększenie kompetencji czy inna postawa?

102 Dobra inwestycja

Wielu menedżerów – nawet z dużym doświadczeniem – w sytuacjach konfliktowych ma poczucie, że wszystkie umiejętności nagle ich opuściły i stoją bezradni, bezbronni wobec sytuacji, w której nie wiedzą, co zrobić.

prawo

106 Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym

Na jakie zmiany zasad stosowania pracowniczych kosztów uzyskania przychodów oraz niektórych stawek podatkowych i zasad obliczania kwoty wolnej od podatku powinny przygotować się firmy?

112 Niedopełnienie obowiązków bhp

W pewnych sytuacjach niedopełnienie obowiązków bhp ze strony zwykłych pracowników – nie tylko pracodawcy i osób działających w jego imieniu – może skutkować pociągnięciem ich do odpowiedzialności.

115 Informuję, że…

Pracodawcy często wymagają od pracowników nie tylko niepodejmowania konkurencyjnego zatrudnienia, lecz także informowania o innej pracy lub uzyskania od nich zgody na nią. Te wymagania nie zawsze są zgodne z prawem.

117 Serwis LEX Kadry – poradnik prawny w pytaniach i odpowiedziach

po godzinach

118 Nowości wydawnicze – warto przeczytać!

opinie/komentarz

  • Katarzyna Święcicka / 6
  • Patrycja Tkacz / 7
  • Marta Sławińska / 25
  • Maja Chabińska-Rossakowska / 38
  • Anna Mikulska / 40
  • Tomasz Polewczyński / 42
  • Magdalena Owczarzak, Marta Stachowska-de Freitas / 44
  • Izabela Pawlak / 46
  • Maciej W. Iwankiewicz / 48
  • Bogumiła Kaja, Izabela Niziałek / 54
  • Liza Shybanova / 78
  • dr hab. Małgorzata Sidor-Rządkowska / 86
  • Magdalena Pytel / 90
  • Marek Parzydło / 97
  • dr hab. Małgorzata Sidor-Rządkowska / 101
  • Maciej Ambroziewicz / 111
Przeglądaj powiązane tematy
Back To Top