Kończy się kolejny rok naszej wspólnej refleksji nad edukacją elementarną. Nasi autorzy pisali o problemach, osiągnięciach, rozstrzygnięciach prawnych. Z satysfakcją prezentowaliśmy ciekawe rozwiązania praktyczne, które pokazywały, jak dyrektorzy i nauczyciele tworzą warunki umożliwiające dzieciom spontaniczny, aktywny udział w poznawaniu i uczeniu się.



W trakcie II Kongresu Edukacja i Rozwój rozstrzygnięty został konkurs na Super Dyrektora Przedszkola. Została nim Katarzyna Dryjas, dyrektor Publicznego Przedszkola nr 16 „Kolorowa Akademia” w Ostrowcu Świętokrzyskim. Anna Jakubiec prezentuje sylwetkę i dokonania zawodowe laureatki. Przedszkole, którym kieruje Katarzyna Dryjas, pracuje zgodnie z założeniami planu daltońskiego, było prekursorem tej metody w Polsce i jako pierwsze otrzymało międzynarodowy certyfikat Dalton School.
Efektywna współpraca z rodzicami to temat artykułu Justyny Józefowicz. Autorka zachęca w nim wszystkich do zaangażowania na rzecz przedszkolaków i przedszkola, określa zasady efektywnej współpracy, podając przykłady ciekawych działań prowadzących do autentycznego współdziałania.
Marta Molińska i Aleksandra Kram kontynuują rozpoczęty we wrześniowym numerze temat współpracy dzieci w grupie przedszkolnej. Zwracają uwagę na różne pozycje dzieci w grupie. Mówią o konsekwencjach tego statusu dla ich rozwoju i udzielają praktycznych rad, jak rozpoznać problem i zaradzić jego negatywnym skutkom.
Zmiana ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 28.11.2014 r. wywołała spore zamieszanie w przedszkolach i szkołach. Agata Piszko w komentarzu prawnym pisze o wprowadzonych regulacjach, a także sankcjach za ich nieprzestrzeganie.
Nowa ustawa, reakcje przedszkolnych kucharek, problemy z organizacją żywienia w przedszkolach i szkolnych stołówkach były tematem rozmowy Małgorzaty Stańczyk z Urszulą Somow, dietetykiem z Fundacji „Szkoła na widelcu”. W jej trakcie pojawiło się wiele praktycznych podpowiedzi, które mogą pomóc w zdrowym żywieniu dzieci.
W czerwcowym numerze „Przed Szkołą” Włodzimierz Kaleta prezentował gminne przedszkole w Chróścicach, nazywając je przedszkolem pełnym magii. Aranżacja przedszkola wywołała duże zainteresowanie, w związku z tym polecam wywiad z projektantami przedszkola, którzy ciekawie i z pasją opowiadają o źródłach swoich inspiracji i realizacji tego projektu. O tym, jak aranżować przedszkolną przestrzeń razem z dziećmi i jak to wspólne działanie wpływa na ich rozwój, piszą również Aleksandra Kram i Marta Molińska.
W dziale Z praktyki znajdą Państwo artykuł Marcina Dębińskiego, który opowiada o swojej codziennej pracy z wykorzystaniem terapii behawioralnej.Grażyna Chojnowska, dyrektor przedszkola w Legionowie, z radością opowiada o uczestnictwie w programie Mistrzowie Kodowania Junior, w którym przedszkolaki uczą się programowania.
Zapraszam wszystkich Czytelników do dzielenia się swoimi doświadczeniami, osiągnięciami, a także wątpliwościami, i zadawania pytań – do wspólnego tworzenia „Przed Szkołą”.

Ewa Brańska

redaktor merytoryczna

Spis treści

Edukacja elementarna

Aleksandra Kram, Marta Molińska, Projektuję i działam, czyli o wpływie dzieci  na przestrzeń w przedszkolu
Aleksandra Kram, Marta Molińska, Jeszcze więcej o współpracy – miejsce dziecka  w grupie
Justyna Józefowicz, Efektywna współpraca z rodzicami
Małgorzata Stańczyk, Kuchenne rewolucje

Prawo dla przedszkola

Agata Piszko, Zdrowa żywność w przedszkolach

Z praktyki

Marcin Dębiński, Terapia behawioralna w pracy wychowawcy
Grażyna Chojnowska, Przedszkolaki uczą się programowania

O projektach

Pionier wśród aplikacji przedszkolnych w Polsce – Progman iPrzedszkole Mobilne

Super Dyrektor Przedszkola

Anna Jakubiec, Super Dyrektor Przedszkola 2015

Wywiad

Włodzimierz Kaleta, Przedszkolne wartości na całe życie

Porady

Kalendarium grudzień 2015 r. – luty 2016 r.