Drodzy Czytelnicy!
Rozpoczynamy  kolejny,  trzeci  już  rok obecności  kwartalnika  „Przed  Szkołą” w przedszkolach i szkołach. Pragniemy nadal pomagać, podpowiadać i doradzać, jak tworzyć przyjazne środowisko edukacji elementarnej. Zaprosiliśmy do współpracy naukowców z różnych uczelni pedagogicznych w kraju oraz praktyków: nauczycieli, dyrektorów i doradców metodycznych. A  co  przynosi  nam  pierwszy  w 2013 r.,  marcowy  numer kwartalnika?  W  dziale  Edukacja  elementarna  prof.  Krystyna Żuchelkowska z Uniwersytetu im. Karola Wielkiego w Bydgoszczy pisze o partnerstwie przedszkola z rodzicami. Przypomina o zasadach współpracy opartych na wzajemnym zrozumieniu potrzeb i oczekiwań oraz omawia różne jej formy. W dziale Z praktyki Zofi a Rusek w artykule Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci prezentuje ciekawą formę  współpracy,  której  celem  jest  edukacja  czytelnicza dzieci.
Również  edukacyjne  cele,  w  partnerstwie  z  rodzicami, realizuje  Fundacja  Rozwoju  Dzieci  im.  J.A.  Komeńskiego w  programie  Biblioteczka  dla  najmłodszych.  Prezentuje  go Teresa Ogrodzińska w dziale O projektach. Zachęcam  także  do  zainteresowania  się  artykułem  Pauliny  Gołaskiej,  psychologa  terapeuty,  Mały  złośnik?  Fakty i mity o buncie przedszkolaka. To pierwszy z cyklu czterech artykułów  pt.  Trudne  emocje  przedszkolaków,  które  będą publikowane  w  kolejnych  numerach  czasopisma.  Cykl  ten poświęcony jest pojawiającym się w procesie wychowywania dziecka złości, lękowi, smutkowi, które dla opiekunów stają się często przyczyną narastającego poczucia dyskomfortu i bezradności. W każdym z artykułów autorka opisuje, w jaki sposób wspierać rozwój dziecka, traktując trudności jako szansę nawiązania bliższej relacji oraz okazję do wspólnej nauki radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Pozostając w kręgu problemów wychowawczych, warto również zwrócić uwagę na felieton Danuty Elsner pt. Dwa światy wychowania. Myślę, że u wielu osób wzbudzi on zadumę i refleksję, może stanie się tematem rozmów w szerszym gronie rodziców i nauczycieli. Prawo dla przedszkola to nasz stały dział, w którym tym razem prezentujemy artykuł Bogusławy Pilc pt. Kontrola stanu ochrony danych osobowych w przedszkolu. Autorka przedstawia  obowiązki  i  uprawnienia  dyrektorów  oraz  wskazówki praktyczne wobec wymogów ustawowych. Zbliża się wiosna, czas dłuższych pobytów dzieci na świeżym powietrzu. W związku z tym w naszych pytaniach do ekspertów  prawnych dominuje  tematyka  bezpieczeństwa, między innymi w trakcie wycieczek. Tradycyjnie  zapraszam  wszystkich  Czytelników  do  dzielenia  się  swoimi  doświadczeniami,  osiągnięciami,  a  także wątpliwościami, i do zadawania pytań – jednym słowem, do wspólnego tworzenia „Przed Szkołą”.
Dla  zainteresowanych  bezpośrednim  kontaktem  podaję mój adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Ewa Brańska
Redaktor merytoryczna

Spis treści

Edukacja elementarna

Krystyna Żuchelkowska, Współpraca przedszkola z rodzicami  s. 4
Paulina Gołaska, Kilka słów o rozwoju emocjonalnym dziecka  s. 8
Paulina Gołaska, Mały złośnik? Fakty i mity o buncie przedszkolaka  s. 10

Prawo dla przedszkola

Bogusława Pilc, Kontrola stanu ochrony danych osobowych w przedszkolu  s. 13

Z praktyki

Danuta Elsner, Dwa światy wychowania  s. 22
Zofia Rusek, Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci  s. 25

O projektach

Teresa Ogrodzińska, Biblioteczka dla Najmłodszych  s. 28

Porady

Pytania do eksperta  s. 30