Już czerwiec. Nauczyciele i dyrektorzy pracowicie kończą zadania związane z zakończeniem roku szkolnego, jednocześnie myśląc o następnym roku i nowych wyzwaniach. Żegnamy najstarsze przedszkolaki odchodzące do szkoły. Wszyscy – dzieci i dorośli – z radością myślimy o zbliżających się wakacjach. Wakacje to czas dalekich i bliskich podróży. Oglądając nowe, ciekawe miejsca, zainteresujmy się, z jakiej oferty edukacyjnej korzystają dzieci w innych krajach. Przewodnikiem i zachętą do obserwacji może być artykuł Magdaleny Górowskiej-Fells pt. Wczesna edukacja i opieka nad dziećmi jako priorytet Unii Europejskiej. Rada UE za jedno z najważniejszych zadań w dziedzinie szkolnictwa uznaje zwiększenie dostępności do edukacji i opieki przedszkolnej.
W Polsce przez wiele lat ten problem był szeroko dyskutowany, powstawały opracowania naukowe wskazujące możliwe kierunki zmian, podejmowano różne działania. O tym, jak było, i o nadal trwającej dyskusji na temat miejsca i warunków edukacji najstarszych przedszkolaków możecie Państwo przeczytać na łamach czerwcowego numeru.
Kontynuując tematykę edukacyjną, w dziale O projektach publikujemy interesujący tekst na temat prac prowadzonych w Instytucie Badań Edukacyjnych przez Zespół Wczesnej Edukacji. Autorzy artykułu, Radosław Kaczan i Piotr Rycielski, prezentują test kompetencji dzieci w wieku 5–7 lat aktualnie używany w masowym ogólnopolskim badaniu.
Anna Florek, wieloletni dyrektor przedszkola integracyjnego, z troską pisze o problemach dzieci niepełnosprawnych w przygotowaniu do szkoły                  i ich adaptacji w szkolnym środowisku. Paulina Gołaska kontynuuje cykl artykułów Trudne emocje przedszkolaka, tym razem pisząc o smutku i jego możliwych konsekwencjach.
W Prawie dla przedszkoli pojawia się wciąż niepokojący wielu dyrektorów problem przekazywania danych osobowych do SIO, szczególnie wyrażania zgody na ich pozyskiwanie i przetwarzanie. Myślę, że ten temat jest szczególnie aktualny w czasie, gdy trwa przyjmowanie do przedszkoli i szkół nowych dzieci i nowych pracowników.
Kończąc przegląd zaproponowanych w bieżącym numerze artykułów, proponuję coś, co niektórych zaskoczy, a może zdziwi: Uniwersytet Dzieci. Pod tą poważną nazwą kryje się bardzo atrakcyjna propozycja dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Anna Grąbczewska tak pisze o pomyśle i jego realizacji: Dzieci i naukowcy mają wiele wspólnego. Jedną z ich wspólnych cech jest zadawanie pytań. Na Uniwersytecie Dzieci naukowcy spotykają się z dziećmi, by razem rozmawiać o otaczającym świecie i lepiej go rozumieć.
Odpoczywając, pomyślcie – proszę – o naszym konkursie POMOST. To już czwarta edycja. Czekamy na Wasze prace.
Zapraszam wszystkich Czytelników do dzielenia się swoimi doświadczeniami, osiągnięciami, a także wątpliwościami, oraz do zadawania pytań – do wspólnego tworzenia „Przed Szkołą”. Mój e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ewa Brańska
Redaktor merytoryczna

 

Spis treści

Edukacja elementarna

Ewa Brańska, Polskie wychowanie przedszkolne w procesie zmian s. 6
Magdalena Górowska-Fells, Wczesna edukacja i opieka nad dziećmi jako priorytet Unii Europejskiej s. 10
Paulina Gołaska, Smutek przedszkolaka i jego konsekwencje s. 13

Prawo dla przedszkola

Piotr Gąsiorek, Magdalena Sender, Pozyskiwanie i przetwarzanie danych w SIO s. 18

Z praktyki

Anna Florek, Przezwyciężanie NIE-gotowości szkolnej dzieci niepełnosprawnych s. 22

O projektach

Radosław Kaczan, Piotr Rycielski, Test Umiejętności na Starcie Szkolnym s. 26
Anna Grąbczewska, Co to jest Uniwersytet Dzieci? s. 29

Porady

Pytania do eksperta s. 33