12 2018W związku z podwójnym rocznikiem w szkołach ponadpodstawowych wiele z nich przez najbliższe lata będzie się zmagać z większą niż dotychczas liczbą uczniów. Oprócz problemów organizacyjnych oznacza to dla dyrektorów również konieczność poradzenia sobie z konsekwencjami psychologicznymi wywołanymi zmianą. Jak zmierzyć się z trudnymi emocjami dzieci, rodziców i nauczycieli, radzi psycholog Tomasz Garstka.

Drugim biegunem naszej rzeczywistości oświatowej są szkoły z niewielką liczbą oddziałów i kilkorgiem uczniów w klasie. Ponieważ z prognoz demograficznych wynika, że do 2050 r. liczba dzieci rozpoczynających naukę spadnie w stosunku do 2018 r. o ponad 30%, małych szkół będzie przybywać. Choć w porównaniu do dużych placówek mają wiele zalet, niewątpliwie trudniejsze jest ich utrzymanie i takie zarządzanie, aby były funkcjonalne. Bogdan Bugdalski sprawdził, jak obecnie funkcjonują małe szkoły, z jakimi problemami się borykają, jakiego wsparcia i systemowych rozwiązań potrzebują.
W tym roku obchody Światowego Tygodnia Pieniądza (ang. Global Money Week) przypadają na 25–31 marca. To doskonała okazja, by przyjrzeć się edukacji finansowej w naszych szkołach. Jak pokazują badania dotyczące zachowań konsumenckich, większość młodych Polaków nie ma wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego, brakuje im też kompetencji dotyczących gospodarowania własnym budżetem. Mamy w tej sprawie jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego w lutowym Niezbędniku podpowiadamy, jak uczyć zarządzania finansami, do jakich inicjatyw zachęcić naszych uczniów, z jakich propozycji skorzystać oraz w jaki sposób celebrować GMW.

Spis treści DS.2.2019

 

Co w prawie piszczy
Finansowanie kształcenia specjalnego Agata Piszko
Pytania do eksperta

Polityka edukacyjna
Problemy małych szkół Bogdan Bugdalski

Barwy zarządzania
Egzamin ósmoklasisty krok po kroku Małgorzata Nowak
Emocjonalne skutki podwójnego rocznika Tomasz Garstka
Jak można optymalnie zaplanować przerwę Małgorzata Nowak

Niezbędnik Dyrektora Szkoły Edukacja finansowa
Jak uczyć zarządzania finansami Mateusz Konieczny
Szkolna wiedza o finansach Włodzimierz Kaleta
Edukacyjna oferta instytucji finansowych Cezary Atelak

Praktyczna Akademia Zarządzania
Warunki aktywizacji rodziców Elżbieta Tołwińska-Królikowska

Nowe technologie
Roboty do roboty Sylwester Zasoński

Pracownia pedagogiczna
Uczeń bezradny intelektualnie Bolesław Niemierko
Szkoła – wspólnota – solidarność Agnieszka Wichrowska
Inny nie znaczy obcy Krystyna Starczewska
Materiały dla nauczycieli
Konstruktywna informacja zwrotna
Udzielanie informacji zwrotnej
Błędy w krytyce

Super Dyrektor Szkoły
Lekcje z życia Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Światowy Tydzień Pieniądza
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Stefan M. Kwiatkowski
5 kroków do lepszego życia
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania...
Stop papierologii

Kuluary oświaty
Wieści gminne
A cóż tam Panie słychać w… Organie?
Subiektywnie o edukacji
Przyszłość świata Maja Lose

Aktualności
Plany MEN na 2019 r.
Podwyżka pensji od 121 do 166 zł
Podział subwencji ogólnej
Wzór formularza dla samorządów
Ranking liceów i techników
„Posiłek w szkole i w domu”
Słaba pomoc dla dzieci z dysfunkcjami
Nauczycielskie 500+ dla każdego
Umowa z młodocianym pracownikiem
Arkusze z egzaminu
Organizacja szkół sportowych
Brakuje fizyków, matematyków i anglistów