12 2018Ocenianie pracy to ważne i jednocześnie bardzo wymagające narzędzie procesu zarządzania, trudno bowiem uniknąć licznych dylematów, które pojawiają się przy dokonywaniu oceny oraz jej omówieniu. Pytania i wątpliwości budzi to, jak mierzyć i interpretować różne obszary pracy, jak podchodzić do działań, których efekty są trudne do uchwycenia, odroczone w czasie, i wreszcie, jak zachować obiektywizm oraz pogodzić wsparcie z oceną. Dlatego w grudniowym Niezbędniku przedstawiamy różne podejścia i doświadczenia dyrektorów, przyglądamy się temu, w jaki sposób system oceniania wpływa na postawy pracowników, jakie pojawiają się trudności i jak można je przezwyciężać. Omawiamy również zmiany prawne, które weszły w życie z początkiem roku szkolnego.

Jednym z nieodłącznych elementów procesu oceny pracy jest obserwacja nauczycieli podczas prowadzenia zajęć, nadal jednak rzadko który z nich zachęca do tego swoich kolegów, koleżanki i prosi o informacje zwrotne. Głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy są obawy przed negatywnymi opiniami, trudności organizacyjne oraz przekonanie o braku kompetencji do prowadzenia obserwacji. Jak sobie radzić z tymi przeciwnościami i jak wdrożyć do codziennej praktyki obserwacje koleżeńskie, w rozmowie z dr Danutą Elsner opowiada dyrektor Ewa Rogóż oraz nauczycielka Irena Marszałek. Temu tematowi poświęcamy również Materiały dla nauczycieli, w których podpowiadamy, jak korzystać z tej metody, by efektywnie służyła wspieraniu rozwoju nauczyciela i wzrostowi jakości pracy szkoły.

Spis treści DS.12.2019

 

Co w prawie piszczy
Prawne aspekty wolontariatu Andrzej Michalik
Dane potrzebne do świadczeń z ZFŚS Barbara Tomaszewska

Barwy zarządzania
Obserwacje koleżeńskie w praktyce Danuta Elsner
Materiały dla nauczycieli
Metoda obserwacji
Przykładowe obszary obserwacji

Polityka edukacyjna
Problemy burs i internatów Małgorzata Nowak

Praktyczna Akademia Zarządzania
Ukryty konflikt w zespole Tomasz Garstka

Niezbędnik Dyrektora – Ocena pracy nauczyciela
Ocenianie jako element rozwoju Małgorzata Nowak
Zasady dokonywania oceny pracy Bogusława Wojtczak
Procedura oceny pracy nauczyciela Piotr Gąsiorek
Obserwacja w procesie oceny pracy Małgorzata Dutka-Mucha, Izabela Suckiel
Konstruktywna rozmowa oceniająca Tomasz Garstka

Nowe technologie
Jak budować markę szkoły – krok trzeci Aleksandra Bućko, Urszula Matlak

Pracownia pedagogiczna
Ekologiczne świętowanie Włodzimierz Kaleta

Super Dyrektor Szkoły
Sukcesy osiąga się zespołowo Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Walka z ubóstwem
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Halina Smaroń
Narady Obywatelskie o Edukacji
Szkolna pomoc dla rodzin
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…

Kuluary oświaty
Wieści gminne
A cóż tam Panie słychać w... Organie?
Subiektywnie o edukacji

Miękki terror rozwoju Tomasz Kozłowski

Aktualności
Podział subwencji w 2020 r.
Samorządy alarmują: nie starczy pieniędzy
Protest włoski to za mało?
Każdy podręcznik z cyfrową wersją
Wzór na zwrot kosztów dowozu
MEN namawia na szkoły ćwiczeń
Przemoc rówieśnicza
Szkolny budżet partycypacyjny
Dlaczego ludzie stają się uchodźcami
Zalety szkół prywatnych
Zwycięscy „uDOSTĘPniacze”
Dane w BIP też podlegają ochronie
Rozważania o prawie i edukacji Anna Jakubiec, Anna Satel
Jak zmienić finansowanie oświaty? Bogdan Bugdalski