12 2018W czerwcowym numerze „Dyrektora Szkoły” wracamy do nauczycielskiego strajku, w którym szczególna rola przypadła dyrektorom. Musieli oni dbać o interesy wszystkich stron, łagodzić konflikty i pilnować, by działania prowadzone w szkole odbywały się zgodnie z prawem. Z całą pewnością można stwierdzić, że nasza oświatowa kadra zarządzająca podołała wyzwaniom, z jakimi przyszło się jej zmierzyć. O tym, jak wyglądał strajk z perspektywy dyrektorów, w jakiej sytuacji prawnej i zawodowej się znaleźli, piszą: Cezary Hurysz, Monika Sewastianowicz oraz Mirosław Sielatycki.

Strajk został zawieszony, a przed dyrektorami pojawiły się zadania związane z jego następstwami. Ta forma protestu nauczycieli skonsolidowała dużą część społeczeństwa wokół spraw oświaty, ale uwidoczniła też głębokie podziały zarówno w gronie pedagogicznym, jak i wśród uczniów oraz rodziców. Niepokojące są również inne potencjalne skutki strajku: obniżenie motywacji, problemy z realizacją podstawy programowej, utrata zaufania do instytucji szkoły, a także negatywne konsekwencje psychosomatyczne pozostawania przez dłuższy czas pod wpływem silnego stresu i działania pod presją różnych oczekiwań. Jak poradzić sobie ze złożonością tego zjawiska? Jakie działania warto podjąć, by wyjść z kryzysu, scalić zespół, tworzyć atmosferę współpracy pomimo dzielących różnic – to pytania, z którymi zmierzyli się Małgorzata Nowak i Tomasz Garstka.
Pozytywny potencjał tak zmasowanego sprzeciwu środowiska nauczycielskiego warto wykorzystać dla tworzenia lepszej edukacji. Doskonałą okazją do podzielenia się pomysłami na zmiany w polskiej oświacie był konkurs #Szkoła2030 zorganizowany przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe. W Raporcie Dyrektora Szkoły publikujemy nagrodzone prace – ich lektura może być przyczynkiem do dyskusji i inicjowania projakościowych działań w placówkach oświatowych.

Spis treści DS.6.2019

 

Polityka edukacyjna
Strajk okiem dyrektora Cezary Hurysz
Jak odbudować szkołę po strajku Małgorzata Nowak
Dyrektorskie doświadczenie strajkowe Mirosław Sielatycki
Kryzysowe kroki prawne Monika Sewastianowicz
(Nie)kończąca się historia gimnazjów Cezary Atelak, Włodzimierz Kaleta

Pracownia pedagogiczna
Materiały dla nauczycieli
Bezpieczne wakacje
Jak rozmawiać o ryzyku

Barwy zarządzania
Praca z zespołem w konflikcie Tomasz Garstka
Ewaluacja ryzykownych zachowań uczniów Tomasz Kozłowski
Doposażenie pracowni Katarzyna Pruś

Co w prawie piszczy
Nowe wymagania dla szkół niepublicznych Bogusława Wojtczakak

Praktyczna Akademia Zarządzania
Sekrety (wielkich) przywódców Danuta Elsner

Nowe technologie
Krytyczna analiza informacji Maja Dobiasz-Krysiak

Raport Dyrektora Szkoły – Konkurs #Szkoła2030
Wizja szkoły marzeń Tomasz Biegański
Nikt w życiu nie pozwolił mi dowiedzieć się o sobie tyle, ile Moi Uczniowie Agnieszka Nietresta-Zatoń
Osobliwa Akademia dla każdego Maciej Pabisek
Szkoła 2030 – jak odrobiliśmy lekcję i stworzyliśmy szkołę marzeń Andrzej Pieńkowski
Esej ucznia Remigiusz Depta

Super Dyrektor Szkoły
Skazani na sukces Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Zła strona technologii
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Bolesław Niemierko
Mapa Karier
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Na fali kreatywności

Kuluary oświaty
Wieści gminne
A cóż tam Panie słychać w... Organie?
Subiektywnie o edukacji
No future! Aleksander Pawlicki

Aktualności
Zawieszony strajk
Finansowa rekompensata
Ustawa maturalna
SIO bez danych o strajkujących
Obowiązkowa poufność
„Okrągły stół” edukacyjny
Nauczyciele Zwolnieni z Teorii
Szybsza wypłata na dobry start
Pieniądze na wyposażenie pracowni
Szukamy Super Dyrektorów
Zostań uDOSTĘPniaczem
Leczenie ucznia za zgodą rodziców