1 2020Nowy rok skłania do planowania zmian i podejmowania różnych, często bardzo ambitnych przedsięwzięć. Dotyczy to nie tylko nas osobiście, ale również naszej szkoły. Jednym ze sposobów ich realizacji może stać się szkolny budżet partycypacyjny. Jest to działanie podobne do budżetu obywatelskiego. Przedstawiciele społeczności szkolnej zgłaszają pomysły, a następnie wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej potrzebne. Taka współpraca uczniów, pracowników i rodziców na rzecz wspólnego dobra to doskonała metoda wzmacniania aktywności społecznej oraz budowania szkolnej demokracji i poczucia sprawczości.

Temat ten gościł już na łamach „Dyrektora Szkoły”, lecz tym razem koncentrujemy się głównie na pragmatycznej stronie zagadnienia. W artykule Michała Tragarza znajdą Państwo odpowiedź na pytanie, jak przygotować budżet obywatelski w szkole krok po kroku, a do numeru dodaliśmy przygotowany przez Fundację Pole Dialogu oraz Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” plakat wyjaśniający tę procedurę (zachęcamy do powieszenia go np. na szkolnym korytarzu).
Spore nadzieje, ale też niepokoje budzi wdrażana reforma szkolnictwa zawodowego. Czy będzie remedium na zgłaszane przez pracodawców trudności i pozwoli w pełni dostosować ofertę szkół do wymagań rynku pracy? W tej kwestii zdania są podzielone. Podobnie wiele pytań i wątpliwości budzą wprowadzone w ostatnim czasie przepisy. Aby ułatwić Państwu poruszanie się w gąszczu najważniejszych zmian legislacyjnych dotyczących szkolnictwa zawodowego, przygotowaliśmy Niezbędnik, w którym eksperci omawiają m.in. najważniejsze kwestie dotyczące egzaminów zawodowych, szkoleń branżowych dla nauczycieli oraz przygotowania uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności i uprawnień.

Spis treści DS.1.2020

 

Co w prawie piszczy
Podróże służbowe nauczycieli Barbara Tomaszewska
Pytania do eksperta

Pracownia pedagogiczna
Budżet partycypacyjny krok po kroku Michał Tragarz
Szkoła bez zadań domowych Elżbieta Ilska
Motywacja uczniów ze SPE a efektywność doradztwa Andrzej Michalik
Materiały dla nauczycieli
Dysleksja rozwojowa
Praca z uczniem dyslektycznym

Polityka edukacyjna
Postulaty dla polskiej edukacji Małgorzata Leszko
Protest włoski Bogdan Bugdalski

Praktyczna Akademia Zarządzania
Współpraca z rodzicami Tomasz Garstka

Niezbędnik Dyrektora – Kształcenie zawodowe
Dualizm aktów prawnych Agnieszka Sieńko
Obowiązkowy egzamin zawodowy Bogusława Wojtczak
Szkolenia branżowe dla nauczycieli Stanisław Szelewa
Nabywanie dodatkowych kwalifikacji Agata Lipska

Nowe technologie
Komunikacja w mediach społecznościowych Olimpia Jenczek

Barwy zarządzania
Organizacja pracy w ferie Michał Łyszczarz
Niewidoczni pracownicy szkoły Danuta Elsner

Super Dyrektor Szkoły
Polonijna rodzina Anna Satel
Integracja na scenie Anna Satel

Inspiracje Dyrektora
Szkolny budżet partycypacyjny
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Philip Zimbardo
Dobrostan w erze cyfrowej
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Prawo do szczęścia
Problem samookaleczeń

Kuluary oświaty
Maile do młodej dyrektorki
O potrzebie przywództwa Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji

Momenty wychowawcze Aleksander Pawlicki

Aktualności
Kolegium w Otwocku
Strategia OECD dla Polski
Podwyżka 6% we wrześniu
Zdobnik ceramiki na liście zawodów
Zmiana podejścia do prac domowych
Co trzeci nastolatek pali e-papierosy
Wyniki PISA 2018
Młodzi specjaliści od bezpieczeństwa
Turniej „Czas na Start-up!”
Finał „Solidarnej Szkoły”
„Alternatywka” słowem roku 2019
Zeroenergetyczna podstawówka z bagnem na dachu