12 2018Ograniczenia związane z rozprzestrzenianiem się pandemii koronawirusa postawiły nas przed koniecznością całkowitego przeorganizowania swojego życia. Radzimy sobie z tym różnie. Narzekamy, obawiamy się o przyszłość, czasem mamy wszystkiego dość. Ale jest też w nas wola działania. Staramy się niwelować przeszkody i doskonalić swoje kompetencje. Wychodzimy z inicjatywami, odkrywamy nowe możliwości, coraz wyraźniej widzimy, jakich zmian potrzebujemy. Udzielamy wsparcia i korzystamy z pomocy innych – to nas wzmacnia i buduje poczucie wspólnoty. Relacje z tego, jak w pierwszych tygodniach zawieszenia zajęć w szkołach wyglądała praca dyrektorów i nauczycieli, jakie nastroje im towarzyszyły, gdy radzili sobie z wyzwaniami, przygotowali Małgorzata Nowak i Bogdan Bugdalski.
Niezależnie, jak długo nasze szkoły pozostaną zamknięte, wykorzystanie technologii cyfrowych będzie zajmowało coraz więcej miejsca w edukacji. Dlatego nasi autorzy podpowiadają, jak prowadzić lekcje na odległość, przedstawiają opinie i wskazówki praktyków oraz opisują możliwości wynikające z łączenia pracy on-line i off-line, a do numeru dołączyliśmy bezpłatny dodatek „Nowe technologie”.

Trudna sytuacja, w jakiej wszyscy jesteśmy, wymaga zatroszczenia się w sposób szczególny o potrzeby społeczności szkolnej. Co robić, o czym pamiętać, jak rozmawiać o epidemii zarówno podczas izolacji, jak i po powrocie do stacjonarnego nauczania, radzi w swoich tekstach Tomasz Garstka.
Obecne warunki realizowania edukacji skłaniają do refleksji nad tym, czy jesteśmy w stanie zadbać o każdego ucznia. Bo może zamiast tego pogłębiamy efekt św. Mateusza, czyli wzmacniamy silniejszych (tych, którzy mają więcej), a osłabiamy słabszych (tych, którzy mają mniej)? Te i podobne pytania pojawiają się w artykule Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej, którym rozpoczynamy Niezbędnik na temat edukacji zróżnicowanej. Znajdą w nim Państwo przykłady rozwiązań mających na celu zapewnienie każdemu dziecku jak najlepszych warunków do pełnego rozwoju.

Spis treści DS.5.2020

Co w prawie piszczy
Podstawa prawna zawieszenia zajęć Michał Łyszczarz
RODO w czasie epidemii Jarosław Feliński

Nowe technologie
Przewodnik po e-szkole Maciej Frasunkiewicz
Edukacja zdalna w praktyce Małgorzata Nowak
Materiały dla nauczycieli
Nauczanie na odległość
Zdalne przykłady z zagranicy

Polityka edukacyjna
Kryzysowa mobilizacja w oświacie Bogdan Bugdalski
30 lat oświaty z samorządem Antoni J. Jeżowski

Barwy zarządzania
Szkoła u progu epidemii Małgorzata Nowak
Zarządzanie potrzebami Tomasz Garstka

Pracownia pedagogiczna
Jak rozmawiać o epidemii Tomasz Garstka

Niezbędnik Dyrektora – Edukacja zróżnicowana
Czy nasza szkoła jest dla każdego? Elżbieta Tołwińska-Królikowska  
Szkolnictwo specjalne Włodzimierz Kaleta
Kluczem jest indywidualne podejście – rozmowa z dr Iwoną Wandą Grygiel Danuta Elsner
Szkoły niekoedukacyjne Cezary Atelak
Obrazy bez barier Beata Jerzakowska-Kibenko

Praktyczna Akademia Zarządzania
Lokalny budżet na oświatę Stanisław Szelewa

Inspiracje Dyrektora
Pomaganie uszczęśliwia
Darmowe materiały do nauki
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Małgorzata Stastny
Renesans telefonu
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
#TerazCzasNaCzytanie
Polak finalistą Global Teacher Prize

Kuluary oświaty
Maile do młodej dyrektorki
O zdrowym dystansie Małgorzata Nowak
Subiektywnie o edukacji

Test z empatii Tomasz Kozłowski

Aktualności
Opóźnione egzaminy i matura
Skany zamiast papierowych świadectw
Dyrektor bez konkursu
Wirtualna rada pedagogiczna
Odwołana matura międzynarodowa
186 mln zł na sprzęt dla szkół
Wyniki rekrutacji w sieci
Kurs nauki on-line dla nauczycieli
Izolacja sprzyja przemocy
Jak uczyć na odległość?
Zdalne bezpieczeństwo danych
To dyrektor ustala sposób ewidencji czasu pracy
Dwie bitwy z fake newsami