12 2018Za szkołą pełną uczniów tęsknią wszyscy: dzieci, rodzice, nauczyciele. Pomimo wielu zalet edukacji zdalnej nic nie jest w stanie zastąpić bezpośrednich kontaktów, trudno bowiem budować relacje i tworzyć więzi na odległość.
Czy 1 września uczniowie rozpoczną stacjonarną naukę? W sytuacji reżimu sanitarnego będzie to bardzo utrudnione, a nawet niemożliwe. Kompromisowym wyjściem jest nauczanie hybrydowe, czyli zajęcia realizowane w części zdalnie, w części stacjonarnie. Takie doświadczenie mają już za sobą nauczyciele klas I–III szkół podstawowych. Jak będzie, na razie nie wiadomo.
Resort edukacji zapowiada otwarcie szkół, ale trzeba być gotowym na każdy scenariusz, bo być może przy przewidywanej drugiej fali epidemii konieczne będzie ich ponowne zamknięcie – jeśli nie w skali kraju, to w najbardziej niebezpiecznych regionach. Bogdan Bugdalski zapytał dyrektorów placówek oświatowych oraz przedstawicieli organów prowadzących, jak przygotowują się do nowego roku szkolnego i jakie rozwiązania biorą pod uwagę.

Tradycyjnie w sierpniowym numerze publikujemy Vademecum dyrektora szkoły, w którym Michał Łyszczarz przedstawia zestawienie najważniejszych zadań na cały rok, uwzględniając również obowiązki związane z COVID-19. Ponadto polecamy artykuł Mikołaja Darmosza na temat zmian w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które wchodzą w życie w sierpniu i dotyczą również dyrektorów szkół publicznych.
Czeka nas wiele wyzwań, warto więc czerpać wsparcie ze wszystkich źródeł, w tym także różnych form doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jak korzystać z pomocy doradcy metodycznego oraz potencjału ekspertów, których mamy w placówce, jak sprawdzają się szkolenia i konsultacje prowadzone zdalnie, podpowiadamy w sierpniowym Niezbędniku.

Spis treści DS.8.2020

Polityka edukacyjna
Co przyniesie wrzesień? Bogdan Bugdalski

Co w prawie piszczy
Vademecum dyrektora szkoły Michał Łyszczarz
Egzekucja obowiązku szkolnego Mikołaj Darmosz
Materiały dla nauczycieli
Korzystanie z cudzych utworów
Słownik prawa autorskiego

Barwy zarządzania
Sztuka wykonania planu Danuta Elsner
Esencjalizm w szkole Jarosław Kordziński

Pracownia pedagogiczna
Zaburzenia psychiczne u dzieci Tomasz Garstka
Czego nie wiemy o dysleksji Anna Zych

Nowe technologie
Wirtualna rzeczywistość Maciej Frasunkiewicz

Niezbędnik Dyrektora – Doskonalenie zawodowe nauczycieli
Obowiązek doskonalenia Monika Sewastianowicz
Wsparcie doradcy metodycznego Małgorzata Wojnarowska-Grzebień
Nauczyciele jako szkolni eksperci Małgorzata Nowak
Doskonalenie on-line Danuta Elsner

Inspiracje Dyrektora
Zgłoś przemoc aplikacją
Porozmawiajmy o poprawnej polszczyźnie
Osobowość edukacji – Jan Fazlagić
Nauczyciele potrzebują wsparcia
Do przeczytania, zobaczenia, posłuchania…
Akcja „Czytam sobie”

Kuluary oświaty 
Bilokacja szkoleniowa Danuta Elsner
Wieści gminne
A cóż tam Panie słychać w… Organie?
Subiektywnie o edukacji

Delegowanie nie boli Grzegorz Ćwiertniewicz

Aktualności
Uczniowie wrócą do szkół?
ZNP dał ministrowi ocenę niedostateczną
Kierunki polityki oświatowej
Czas na wnioski o „Dobry start”
Wyższa dotacja na podręczniki
Łagodniejsze wytyczne dla przedszkoli
Zmęczenie e-szkołą
Edukacyjna Sieć Antysmogowa
MEN chce promować innowacyjność
Szukamy Super Dyrektora
Nabór do Rady Dzieci i Młodzieży RP
Konferencja on-line „Pokazać – Przekazać”